Förskolans blogg

VÄLKOMNA TILL VÅR BLOGG!                         

Vi är Abborrar, Gäddor och Laxar! 

v.18

Laxar

Sista veckan med bokstaven M. Vi avslutar med att pyssla ihop möss.
Andra lax-gruppen jobbar på med T.

Abborrar 

I veckan har vi påbörjat våra stentroll till Trollstigen. Vi målar med färg och sedan ska de få ögon och svans.
Vi fortsätter vårt arbete med känslorna och jobbar under längre perioder med ungefär samma tillvägagångssätt för att alla barn ska få möjlighet att ta till sig arbetet i sin takt.
På vägen tillbaka från skogen passade vi även på att titta till skolans grodägg. De ska lära sig om grodans olika utvecklingsstadier och vi kikar gärna vi också. Nästa vecka hoppas vi på några yngel.

Gäddorna

Vi hittade vårt gamla stentroll från temat Bockarna Bruse tiden, tog med trollet till skolskogen där vi gömde Sissi som trollet nu heter. Under en stock får hon bo tillsvidare, vi ses nästa vecka.
Vi provar fritids Boccia spel, här tränar vi turtagning och matte, vem kom närmast den lilla vita kulan, avstånd) väger alla kloten lika mycket? tunga och lätta)

V.17

Laxar

Vi fortsatte prata om soptunnor, och sopor. Vad är sopor? Vi tittade på 3 olika bilder för att se om vi kunde hitta skräpet som var gömt. Lite klurigt, men vi hittade allt skräp.

Abborrar

Under veckan har vi jobbat mycket med vårt arbete med samhället och fordon. Vi använder oss av olika forum för att nå alla barnens intresse och filmerna om Bella Brandbil kan vi absolut se som en succé.

Gäddorna

Nu har våra fåglar fått färg på vingarna Göken, örnen, regnbågefågeln. ugglan .m.m
I vårt arbete med stad och samhälle har barnen som varit med och köpt sig ”vår skor ” hemma börjat intressera sig för affär. Vi startar upp en affär som har det mesta från skor till halsband såg mat och kanske någon leksak, en affär som det var förr i tiden.

Vad kostar skorna? Vi tränar turtagning                                                                  att handla respektive sälja.

 

V.16 

Abborrar

I veckan träffade vi Kompostina i skogen för att inleda vårt arbete med könslorna. Hon var ledsen för att någon hade slängt plast och papper i skogen. Abborrarna hjälpte till att samla in skräpet och en annan dag ska vi gå med det till återvinningen.
Vårt arbete med stad och samhälle fortsätter. Barnen i gruppen tycker att det är spännande och intressant med brandbilen så nu ska vi pyssla brandbilar av mjölkkartonger. Det blir roligt.
De lite äldre barnen i gruppen har visat ett stort intresse för Laxarnas olika spel. Så vi knåpade ihop ett eget, lite enklare, ”Vildkatten” som vi har spelat en hel del i veckan. Barnen fick önska föremål själva, bl. a. Kompostina och regnbågsskor.

Laxarna

Vi har introducerat ”Sopsamlarmonstren”. Abborrarna har jobbat med dem länge, och nu började även vi i Laxarna. Aqua-liv och Towalätt var först ut. Två olika monster som samlar på sopor och skräp. Detta är under vårt mål Hållbar utveckling. Sopsamlamonstren hjälper oss att sortera rätt, allt för miljön.

 

Vi har också läst Sagan om den lilla lilla gumman. Denna bok har vi jobbat med en del under året. Här ”läser” barnen de själva för varandra.

Gäddorna

I början på veckan var vi i skolskogen och upplevde våren! Solen sken, insekterna började vakna och fåglarna kvittra, vi hörde bla duvor . Under det barken på ett träd som låg ner hittar vi gråsuggor och små små larver med många ben. Vilken underbar förmiddag.
Vi målar några av de fåglar som barnen har visat intresse för. Ugglan, svanen, havsörn, höken, göken, fiskmåsen, blåmes och några till.
Vi har skapar egna fåglar i trolldeg, Nu får de torka och sen ska de få färg,

v. 15

Laxarna

Vi fortsätter att arbeta med ”Stad och samhälle” vi passar på att titta på skolans stad som ett tag funnits i biblioteket, Barnen fastnade för brandbilarna och elden, gård med hästtransport och ett stort sjukhus med helikopterplatta byggt i kartong, lego, papper och lera. Lite inspiration för våra gäddor.

 

I arbetet med samhället har vi ju även jobbat med vatten och vattenledningar. Här tillverkar vi våraegna vattenledningar, och planerar hur de ska gå. Helt raka rör, eller ska de svänga nåt?

Gäddorna

Vi fortsätter med vårt ” gula rum – Torsö samhället” ! En del av barnen relaterar till var de bor i förhållande till bla Torsö kyrka, Fågelö kapell och återvinningsstationen. Så nu finns de också med på kartan på golvet.

Abborrarna

Vädret har lite svårt att bestämma sig om vad vi har för årstid egentligen men Abborrarna har ändå passat på att göra vårfint i krukorna utanför.

v.14

Abborrarna

Vi jobbar vidare med arbetet om samhället. I fokus just nu är fordon och djur. Vilka fordon känner vi igen och vad har vi egentligen för djur i vår närhet? Mycket spännande.
Vårterminen kommer även att involvera känslor för våra små. Vi har valt att använda oss av Kompostina då det är en figur i vår vardag som väcker intresse hos barnen i gruppen. Men vad är det egentligen som gjort Kompostina så ledsen?

Laxarna

Sista veckan nu som vi jobbar med V. Vi repeterade Majas alfabetssång om vallmo, därefter provade vi att undersöka om vi hörde V i olika ord. Gjorde vi det så målade vi den bilden, ordet. Vi testade också att se om vi kunde höra hur många ljud vissa ord innehöll. Lite klurigt, men barnen var jätteduktiga!

 

Den ena av våra komposter har fått vila länge nu. Vi tittade till den för att se hur den mådde, och gjorde den redo för att ta emot ny mat!

Gäddorna

Några barn i taget målar på staffli, till lugn musik, men tiden går fort i ateljén. Bilden använder vi oss av att sätta våra fåglar i.

Vi tittar på underläggen och pratar om de olika fåglarna, ”jag gillar ankor ”säger ett barn , jag ser höken säger någon annan. Barnens erfarenhet talar.

V 13

G L A D P Å S K !! Vi lekte lite påsklekar idag, och avslutade med påskägg-jakt! Några påskkärringar och några påskharar var med, men även några ”vanliga” barn 🙂 Ha en fin påsk!

Gäddorna

Gäddorna gjorde fåglar som nu sitter i vårt påskträd i stan ,Inspirerade av detta målar och limmar upp bilder på fåglar som är intressanta. Höken, vi har lekt under hökens vingar kom! Ugglan har någon hört, havsörnen, skatan, kråkan m.m Naturligtvis tranorna som vi ofta hör!

 

V.12

Abborrarna

Under veckan har vi färdigställt påsk pysslet som skulle hängas i riset som ska stå i Esplanaden i Mariestad.
Vi anpassade påsk pysslet efter ålder på barnen så de små fick hålla sig till att rulla kulan i färg och de äldre fick måla kulan med pensel och prova klippa ut näbbar med saxen.
Sedan hjälptes vi åt att knyta fast kycklingarna i riset och då gällde det att hålla tungan rätt i mun.

Gäddorna

Vi fortsätter introducera och tillsammans ta reda på vad dom äter! Kuddarnas färger fick bli symbol för kött ätare och löv/gräs ätare, de 2 dinosaurierna på den blå kudden är barnen helt säkra på att de simmar i vattnet.

 

Vi räknar dinosauriens tår 1,2,3. Hur många tår har vi ? Vi räknar till fem, lika många fingrarna som vi har på en hand!

Laxarna

Vi fortsätter vårt arbete med bokstäverna. Vi är fortfarande på V, och denna vecka skapade vi V på ljusbordet. Vi sjunger också Majas alfabetssång, och på V handlar den om Vallmo.

 

Vi har även påskpyntat riset som pryder Esplanaden.

V.11

Abborrarna

Förra veckan upptäckte barnen att det var fullt i vår sortering hos Plastis och Pappis så då tog vi oss en promenad till återvinningen och hälsade på hos vår vänner. Där hjälptes vi åt allihop att slänga skräpet hos rätt sopsamlarmonster.

 

Nu är det inte långt kvar till påsk och i och med det har vi under veckan påbörjat årets påskpyssel till påskrisen som ska stå i esplanaden i Mariestad.

Gäddorna

Snart får du fritt välja sotare – men priset kan mångdubblas, särskilt i  glesbygden | Åboland | svenska.yle.fi
Eftersom sotaren i veckan kommit till Torsö för att sota hos flera av barnen/pedagog så har vi pratat om det yrket och vad hen gör på tex taket.
Skolbarnen har arbetat med dinosaurier och här får vi gäddor ta del av vad de har lärt sig, en elev berättar och visar bilder, vi jämför här ett av fotavtrycken med våra egna fötter.
Här får en av våra nya dinosaurien, den som gillar ägg, erbjudande att smaka på våra bananer.

Laxarna

Vi har börjat med en ny dramatisering, nu gör vi teater av ”Vargen och de sju killingarna”.

 

Vi har tränat på Jerusalema dance challenge. Tanken är att hela skolan ska dansa den tillsammans nästa vecka, det kommer bli häftigt!

v.10

Laxar

Nu pratar vi om vilka yrken som behövs för att laga en vattenläcka. Hur kommer vattnet in och ut ifrån skolan? Det är mycket att ta reda på. Vet ni hur många vattenkranar det finns i skolan? 50 stycken!

Gäddorna

I vårt Tema” Stad och samhälle” är det yrken vi kommit in på efter barnens intresse, vi söker på datorn här finns både ljud och bild.

 

Skylten med P blir plötsligt en Polisskylt, i leken blir de poliser som både kör bilar/cyklar och tar tjuvar.

 

Vi har tillsammans med abborrarna satt upp bilder på våra husdjur /nära djur där kan vi samtala om vem som har kaninen eller den röda katten. Inspiration och lek utifrån barnens erfarenheter och föräldrar som jobbar med djur, Här på hyllan har vi fått besök av djur som måste till veterinären de har kanske ont eller ska få ungar. Leken kan fortsätta!

V.9

Laxar

Lågstadiet bjöd in laxarna på en lite mini-föreläsning om dinosaurier. Eleverna berättade bland annat om hur mycket de vägde och vad de åt. På golvet fanns fotspår i verklig storlek, det var väldigt spännande!

Här handlar det om andra djur än dinosaurier. Kossor, grisar och hästar står och betar på inhägnade platser. Kapla-stavar är användbart till mycket.

Gäddor

I vårt ”Tema” tar vi med oss bil leken till Idrottshallen, Start, Polis, stop, Tanka, köra sakta och bärgningsbilen, står det på skyltarna. När bärgningsbilen syns får barnen uppdrag att hämta någon som behöver hjälp och att hålla iden i handen.

Ute i vår sk skolskol för första gången i år, vi upptäcker bla många röda sträck på både stenar och träd, varför det ? En tjej i förskoleklass visar och berättar för oss att här är det STOPP ! vi får inte gå förbi . Precis som för bilar, ibland är det rött ljus och då måste man stanna , grönt ljus får man köra.

V.8

Gäddorna

I vårt arbete i ”stad och samhälle” har vi jobbat djupare med bärgningsbilen, vad den har för jobb, hur den ser ut – kan vara både gula och röda. Vi tittar på film, leker och ritar.
Egen dramasaga när mössen tar plats i sången om ”5 små apor hoppade i sängen” En mus men flera möss…..

LAXAR

I vårt tema i Grön flagg, ”Stad och samhälle” har vi nu bland annat börjat undersöka hur samhället är uppbyggt. Här tittar vi på vattenledningar. Vart tar vattnet och smutsen vägen när det åker ner i handfatet? Under golvet trodde många, ut i havet någon annan. Vi tittade på en film som förklarade hur det låg till.

 

Vi har även fortsatt arbetet i Grön flagg med yrken. Här ser vi om hittar olika yrkeskategorier i tidningar.

V.7

ABBORRAR

Under sportlovsveckan har det varit skridskor på schemat för de flesta. Även vissa av de minsta övar för fullt på att få kontroll över skridskorna.

 

De flesta föredrar dock pulkan fortfarande. Det gäller att passa på så länge snön finns kvar.

Gäddorna

Att hjälpa varandra är självklart! De yngsta barnen tar gärna emot en åktur i pulkan.
i vårt Tema ”samhället ” är fordon i fokus just nu, att berätta för kompisen vad de olika fordonen heter stärker både språket, kunskapen och självförtroendet
Pussel i vårt Tema: För att lättare kunna pussla det nya ambulans pusslet så kan Ipaden vara ett hjälpmedel genom att tillsammans ta ett kort först.

V.6

Laxar

Denna veckan har det åkts skridskor fullt ut! Nästan varenda dag, varje ute-stund, har de flesta åkt skidskor åtminstone en liten stund.

 

Vi fortsatte den fysiska aktiviteten inomhus i gympasalen. Vi gjorde en motorikbana där bland annat kullerbyttor tränades.

 

Vi jobbar dagligen med värdegrunden. Här med hjälp av Alfons. Vi utgår ifrån Alfons bok om odjuret. Barnen återberättar boken med hjälp av dockteater.

V.5

Abborrar

Barnen har med lite hjälp klippt i papper och sen målat. Det blev snöflingor och sitter nu på våra fönster.

Gäddor

Vi fortsätter med vårt ”Tema samhälle” vi bygger och skapar var sin dra- bil i ateljén utifrån ”Boken Alla får åka med”.

 

Vi gör egna is tavlor, när kottar pinnar m.m frusit fast så hänger vi ut dom i vår kub,

 

Vi gör experiment med is! Mjölkkartong med vatten som nästan frusit ihop, bubblor ser vi och fyller ett hål med lite blå färg. Vi känner, tittar och upplever is och kyla.

LAXAR

Vi har denna veckan börjat titta på bokstaven I. Vilka hade I i sitt namn, vad finns det mer för ord som börjar på I? Igelkott, isbjörn, Ilse, is och Ingrid kom vi på. Vi sjöng också om blomman iris, ur Majas alfabet. Vi tittade på Livet i bokstavslandet, och slutligen målade vi I, både stora och lilla i.

 

Vi har också jobbat på med vårt tema i Grön flagg, ”Stad och samhälle”. Här berättar några av barnen om sina föräldrars yrken. Vad gör man på ett arbete? Vad finns det för olika yrken?

v.4

LAXAR

Vi fortsätter med N denna vecka. Vi tittade på klassikern ”Fem myror är fler än fyra elefanter”. Barnen tyckte det var jättekul!

 

Vi skapade bokstaven N med våra kroppar.

 

I vårt arbete med Grön flagg jobbar vi på med yrken. Nu har vi pratat om att vara bonde. Hur är det att arbeta som lantbrukare, vad gör man då? Vi avslutade med leken ”En bonde i vår by”.

ABBORRAR

I veckan försökte vi experimentera med såpbubblor i kylan tillsammans med gäddorna. Det blev tyvärr inte riktigt som tänkt men barnen tyckte det var väldigt roligt att jaga bubblorna ändå.

 

Vi fortsätter jobba med sopsamlarmonstren. I veckan har vi målat Plastis.

Gäddor

V i gör ett experiment med vatten, skapar eget färgat vatten och hänger ut handskarna. Vad händer nu?
Händerna är kalla! en har gått sönder, på tummen. Vi tar in den för att se vad som händer nu, flera barn säger den smälter. Men hur känns den, kall och hal !
Vi utgår från boken” Alla får åka med” vi gör egna bilar av plastlådor, limmar på hjul och ljus m.m De ska sen kan vara med i leken, fler mjuka djur får plats i bilen

v.3

ABBORRAR

Vi har under veckan plockat in julpyntet från skogen. Tyvärr var delar av julpyntet förstört. Vi samlade ihop det och lämnade det hos Plastis när vi kom tillbaka. ”Älgarna trodde nog att det var äpplen” konstaterades det

 

Sopsamlarmonstren har flyttat in på avdelningen.

 

Vi har också hunnit testa basket!

Gäddorna

Snö experiment!

När mer snö kom, gick vi ut och hämtade in den nya snön i två hinkar. Vi undersöker, gräver i snön, Vad händer med snön när man kramar den i handen? Det blir droppar säger barnen, det blir vatten! Vi provar många gånger.

Titta! Olof har fått en kompis.

 

Efter lunch ser snön ut så här, vatten, isklumpar och lite bubblor! Snön har smält!

V.2

 

Laxar

Stora laxarna var i gympasalen och lekte olika lekar. Bland annat ”björnen sover”, lika rolig i alla åldrar. De yngre laxarna lekte skeppsbrott!
De yngre laxarna spelade rim-memory. BORG och MYRA rimmar inte!

 

Tillsammans försökte vi skapa ett ”N”, det var inte det lättaste!
Men till slut, med lite vägledning, gick det! Veckans bokstav är N.

Gäddor och Abborrar

Nu har vi dansat ut julen! I samband med detta fick vi paket som vi i 4 grupper öppnade tillsammans. Det var olika fordon och bok som passar till vårt Tema samhälle där vi nu fortsätter in på olika fordon speciellt som finns i vår närmiljö men också olika sorters yrken.

V.1

Då var ledigheten slut, och vardagen tillbaka. Snön lyste med sin frånvaro under de lediga dagarna, men nu äntligen kom den! Inte särskilt mycket, men tillräckligt för att kunna åka på kullen!

 

V.52 Tack för det här blogg året!

God Jul och ett riktigt Gott nytt 2021 önskar vi er alla!

Här i Esplanaden i Mariestad står vår stolta gran, tillsammans med andra förskolor i ”Förskolans Granparad”

 

Under veckan har vi provat på reflexjakt ute i mörkret, med ficklampa i mörkret. Här måste man samarbeta lysa, leta och kryssa för vilka man hittat.

V.51 

Laxar

Tomtens säck var tom, och vi fick hjälpa till med att fylla den med leksaker som hade ramlat ut på gömda ställen gården. Spännande att leta efter tyckte vi!

 

Vi har under några veckor jobbat med bokstaven R. Här målar vi Rönn. Vi har tittat på vart man kan hitta R, och hur låter R. Vi jämförde olika ord med R och utan R, vad var likheterna och skillnaderna?

Abborrar 

Vi inledde veckan med att Kompostina kom och delade ut presenter på samlingen. Vi fick varsin reflex som kan vara bra i vintermörkret.

 

Vi har även hunnit med att gå till skogen och pynta en gran tillsammans med Gäddorna.

 

I granen hängde vi upp olika material från våra kompisar sopsamlarmonstern. Bananskalet för Kompostina, kartongen för Pappis och plastarket för Plastis. Nästa vecka ska vi gå tillbaka för att undersöka vad som händer med de olika materialen.

Gäddor.

Som avslutning på den här terminen, i vårt arbete om samhället har vi gjort egna julkort som vi lagt på den gula postlådan utanför Förskolans staket.

Vi har sett genom fönstret att postbilen hämtat breven, i dag var det en tjej som körde den blå postbilen. Nu får vi bara vänta och se om gäddorna får post i den egna brevlådan och då vet vi hur det fungerar att skicka post i samhället.

V.50

Abborrar

Nu närmar sig julen med stormsteg och det vill vi givetvis uppmärksamma barnen. I veckan har vi därför hunnit med att baka pepparkakor. Det kavlades och trycktes ut figurer med formerna men det hanns även med att äta en del deg mellan varven. Vi åt en del av pepparkakorna på torsdagens gemensamma luciafirande och resterande fick barnen med sig hem i ett paket.
Vi passade även på att besöka ateljén i veckan för att julpyssla. Vi övade vår finmotorik med saxen och sedan limmade vi på dekorationerna på varsin gran.

Laxar

Denna vecka har vi bakat pepparkakor i hela huset. Dessa smaskade vi på efter att vi hade firat lucia.
Vi har också pratat om pengar. Vart kommer pengarna ifrån? Vad handlar man med i affären? Pengar, eller elektroniska pengar, kort?

 

Julpyssel p G!

 

Och som sagt, Lucia!

Gäddor

I vårt arbete med Samhället är barnen intresserade av bla den blå postbilen som ibland tom. kommer med paket till Skärgårdsskolan. Vi pratar om barnens brevlådor. Nu göra vi egna kort, lägger på dom i den gula lådan utanför staketet. sen får vi se om korten kommer i barnens egna brevlådor.
Vi har letat och tagit in pinnar ifrån skogen, torkat dom. En del var långa andra korta. Vi mäter och ser vilken som är längst osv. Nu blir det PINTOMTAR!

V.49

Laxar

Nissen har flyttat i hos os igen! Denna gång kom han med post, där han ger oss uppdrag! Första uppdraget var att säga något snällt till en kompis. Det var lättare sagt än gjort! Många tyckte att kompisarna hade fina kläder, och påpekade det. Men det finns kanske andra saker man kan säga för att säga något snällt till en kompis?
Vi har även pratat om Freddy. Han är arg, och varför kan man vara arg? VI läste boken ”Förskolan Rävlyan- ojdå!” Den handlar om barn på en förskola, och hur de känner när de är arga, och vad de gör åt det.

Gäddorna

Nu har den stora kartongen blivit ett hus, vi tar ut fönster och en dörr, blandade färger på tak och väggar. Barnen mäter på olika håll. Här inne kan vi få plats 3 st Gäddor, men när det kommer ett fritids barn så får bara 1 plats där inne, vi reflekterar? Fritids barnen är mycket större.
Som en liten adventskalender tittar vi på Djuren på Djuris på UR                       I en glänta i skogen ligger förskolan Djuris.

Till serien finns även musikvideor och korta klipp om känslor. Vi pratar sen om hur det blev i filmen och hur man kan känna sig.

V.48

Abborrar

Abborrarna har under hösten arbetat med källsortering och återvinning. I veckan har vi tagit steget att sammankoppla detta med samhället. Vi har därför börjat göra utflykter till återvinningscentralen.

Laxar

Denna veckan har vi haft besök av delar av Cirkus Nikolajeff. Esmeralda och Fabian var här och visade olika tricks, jätteroligt! Det avslutades med att några barn fick hjälpa till genom att ställa sig på knä och Fabian gjorde en volt över dem!
Vi har blivit inbjudna av kommunen att tillsammans med de andra förskolorna i stan pynta en egen gran. Denna ska sedan sättas upp i stan, och här är vårat bidrag! Vi har jobbat med nedbrytningsbart material när vi skapat vårat pynt, detta för att aktiviteten som kommunen skapat har ett hållbarhetsfokus.

V.47

Gäddor.

Vi fortsätter arbeta med KÄNSLOR här med känslan Glad! Barnen tar hand om dockan som nu får varma kläder, inga spår av plåstren från det att Freddy var så ledsen förra veckan.

 

Vi experimenterar med kastanjer, lägger några som var kalla i en mugg och varma i den andra. Vad händer ? Vi tränar sen på orden flyter och sjunker.

V.46

Laxarna

Denna veckan undersökte vi bokstaven E. Hur låter den? Vi hörde att det kunde låta på två olika sätt. Vi sjöng Majas alfabetssång om E, och vi gick på E-jakt. Hur många E kunde vi hitta, och vart?
Vi pratade om olika yrken. Vad är ett yrke? Finns det något yrke på Torsö? När vi frågade barnen vad de trodde att vi pedagoger jobbade med så svarade de med kor och dator. 🙂
Vi var i skogen, och jobbade jättemycket med våran koja, som mer eller minde låg ner i starten. Nu är den jättefin och rymlig!

Gäddorna

Vi dramatiserar bockarna bruse på en stock! Alla våra stentroll är med, de pratar olika, snällt eller argt.

V.45

Abborrarna

Vi arbetar vidare med färger, här är det små bilar, bussar, båtar flygplan m.m. som letar och hittar sin färgprick.

Gäddor

Vi har varit ute på en ”Titta på hus promenad” då upptäckte vi en liten bro! Det blev rekvisita till De tre bockarna bruse! Barnen var bockarna och pedagogen trollet.
Vi letar pluppar och bokstäver i olika färger, vi hittar den egna bokstaven men också mamma och pappas.

Laxar

Inför nästa veckas trivselgrupp-aktivtet har vi lyssnat på Pippi hittar en spunk, och även läst boken om det, oh sett filmklippet som handlar om när Pippi hittar en spunk. Vi har målat Pippi, Tommy och Annika, där de är sakletare. Vi tittade på hur bilden i boken såg ut, och försökte måla utifrån det. Barnen var jätteduktiga, och väldigt noggranna.

 

Fantasin har flödat. barnen har byggt och skapat olika verk, här av kaplastavar och stora plusplus.

V.44

Laxar

Denna veckan har vi haft halloweentema på det mesta vi gjort. Här gör vi halloweenpyssel, vi har haft halloweendisco med utklädda barn och pedagoger, och vi har tittat på halloweenfilm.

 

Vi har även haft lite halloweenknep-och knåp. Vi skulle utföra olika uppdrag som hade halloweentema. Barnen var jätteduktiga.

Abborrar

Här arbetar abborrarna både med pensel och händer utifrån sin favoritfärg för dagen!

 

Balansgång, på olika sätt var den här veckan tema!

Gäddor

Vi fortsätter arbeta med sagan om de” 3 Bockarna Bruse” här har det kommit till 2 nya troll . Tillsammans berättar vi sagan!

 

V.43

Laxar

De ”stora” laxarna har fått spela upp en liten teaterföreställning för de andra laxarna. De dramatiserade ”Bockarna Bruse”, med en liten egen ”twist” på sagan. Här ligger en dansande akrobat-fisk under en bro.

 

De yngre laxarna har fortsatt med sagan om ”Petter och hans fyra getter”. Här turas de om att ”läsa” sagan för varandra. De kan sagan mer eller mindre utantill nu, och är duktiga på att rimma!

Abborrarna

Abborrarna tränar här på färger, genom att hämta saker och lägga på rätt färg.
Abborrar och Gäddor gör ett experiment ! Den här pumpan kan bli gul men hur lång tid tar det. Vi går förbi den varje dag på väg till och från matsalen. Har det hänt något?

Gäddorna.

Vi skapar olika färger, med magneter som här blir en snurra!
Plåtburk och några magnetstavar och plötsligt blir det en Elefant!

V 42.Laxar

Vi har pratat om ”Liten” som gestaltar olika känslor, liksom Freddy, vår Friendly-docka. Här är känslan för dagen rädd, och vi har pratat om hur man känner sig när man är rädd, och vad man kan bli rädd för.
Barnen har hittat på en egen version av Bockarna Bruse. Här dramatiserar den berättelsen, och det är två troll som väntar på något att äta.

 

De flesta husen har kommit in, och vi har satt upp bilderna så att barnen kan titta på dem. Vad vi har inne i husen är väldigt intressant, och många vill gladeligen berätta.

Gäddor

Nu utforskar vi med hjälp av vårt nya ljusbord, här är det färger i plastfickor som används för att göra mönster, bokstäver m.m

Abborrarna.

Gäddorna har först målat varsin teckning i ateljén och sen gjort träd av sina avritade händer.

Gäddorna.

Gruppen fortsätter att arbeta utifrån sagan om Bockarna Bruse men också i sagan om Petter och hans 4 getter finns det ju faktiskt ett troll. Med ”stenfärg” och fantasi kommer vi ha 6 troll till en egen saga.

                                                                   

V.41 Gäddor

Vi fortsätter arbeta med Bockarna Bruse, men på den här bilden ser det annorlunda ut. Barnen säger att trollet inte är arg utan glad! Säger Hej till bockarna som går över. Det är ett snällt troll! Vi ritar dit en svans för det vill nog hon ha, det här är en flicka konstaterar barnen.
Att skala både äpplen och päron vid frukten på förmiddagen, är både spännande och gott!

Abborrar

Här dramatiserar vi Bockarna Bruse med hjälp av mössor, pallar, och en bänk. Alla är med och går över bron. Men här undrar en av bockarna, vart tog trollet vägen?

V.40

Laxar

Vi har under veckan pratat om Astrid Lindgren och hennes Emil i Lönneberga, vi har övat på några av sångerna till Emil som lite längre fram ska sjungas tillsammans med skolbarnen i våra trygghetsgrupper. Här målar vi Emil och Ida på grinden med sångerna som bakgrunds musik.

                                                                                                                                 Gäddor

Vi fortsätter att bygga och dramatisera om Bockarna Bruse och deras bro. Här får pandan symbolisera trollet.

 

Vi skapar i olika färger här med fingrarna, men vem har gått här? Kanske bockarna Bruse!

Abborrar

Skapar egna löv till vårt höstträd!

 

Vi tränar även färg och känsel i drotthallen, med hjälp av balansbanan och färgcirklarna.

v.39

Laxar

Vi fortsätter jobba med drama. Här har v pratat om vad som gör oss glada. De flesta bli glada av glass eller godis kom det fram. Här dramatiserar vi hur vi känner, när vi får något som vi gillar, exempelvis en glass. Men vi pratade om att man även kan må bra och känna sig glad av andra saker än just glass och godis. Till exempel kan man må bra och bli glad av att någon vill leka med en.

 

Något som de flesta vill göra är att bygga en koja. Och i den kojan bor alla möjliga konstellationer, mormor, mamma och barn, eller mamma, pappa och barn, eller storebror och bebis.

 

Vi har sjungit sånger om bokstäverna A och S, från Majas alfabetssånger. Barnen är jätteduktiga, och kan allt om trädet ask och smörblommor. Här har de letat efter A i en text, och klippt ut dem och klistrat upp på ett papper med ett askblad på. Sedan har de färglagt utifrån hur ett askblad ser ut.

Gäddor och Abborrar

 

Vi har denna veckan börjat arbeta med ”Bockarna Bruse” genom att bla läsa och dramatisera den!

 

Här går bockarna bruse över bron , trollet ligger under bron och väntar!

Gäddorna

Tillsammans i skogen upptäcker barnen många hål i en gammal stock och plötsligt kommer det ut flera gråsuggor. En lyckas vi titta på i vår lupp.

V.38 Gäddor

Första gången i skogen som grupp, vi utforskar skolskogen ” Många vassa pinnar ” berättar barnen och tittar upp.
På vägen tillbaka från skogen, undersöker vi om det fortfarande finns bin kvar i hålen ,Skolans och förskolans bi hotell.

Abborrar och Gäddor

Vi arbetar med färger på många olika sätt!

 

Laxar

Vi var i gympasalen och använde oss av rockringar på olika sätt! Här är de ”äldre” laxarna.
Vi har jobbat med att rita av oss själva. Barnen har tittat på sig själva i spegeln, och ritat av det de ser. Jättefina bilder!

V.37                                                                                                                            Abborrar och Gäddor 

Abborrarna benämner och sjunger om färgerna och figurerna under!
Båda grupperna lär sig tecken för olika färger och Gäddorna sätter  sin bild på respektive färg och tecken.
Vi hittar fina färger även ute på gården!

Laxar

Vi har jobbat mycket mer rim och ramsor denna vecka. Här läser vi om ”Petter och hans fyra getter”, en saga som barnen gillade väldigt mycket. Vi har också repeterat ramsan om päronglass, som barnen vi det här laget är jätteduktiga på!

 

Vi var också i gympasalen och svettades. Här värmer vi upp kroppen med ”tunnel-datten”. Sedan fortsatte vi med bland annat ”skepps-stafett” och yoga som avslappning.

V.36 Abborrar och Gäddor

Vi letar och hittar saker som som passar på våra färgade underlägg!

Grupperna, Abborrar och Gäddor skapar färg i var sin fruktlådan. Vi tränar samarbete och målar där det fattas färg!

Hösten ä på intåg, och här kommer Laxarnas första inlägg för i höst. Vi har rivstartat med 19 Laxar, som är uppdelade i två grupper. De som är födda 2015 som är med Ulrika och Florije, och de som ä födda 2016 och de är med Anna och Sofie. Några av höstens nyheter är att vi kommer jobba med drama. I vårt arbete med Grön flagg kommer vi arbeta med ”Stad och samhälle”. Vi kommer även att arbeta mer med Friendy, som i korta drag berör värdegrunden, ett ständigt aktuellt ämne.

Här ligger Freddy, våran Friendy-docka. Hen är ledsen, och vi måste få henne glad, hur skulle vi göra?
Bockarna Bruse-dramatisering. Vi läser Bockarna bruse, och barnen har fått hjälpa till med sagan, och här även dramatiserar sagan.

 

V.35 Abborrar och Gäddor                                                                                        Vi börjar arbetar med ” FÄRGER”  på olika sätt både ute och inne!            Benämna, hitta rätt färg, skapa osv.

V.27

Denna veckan har bjudit på lite svalare väder tack och lov. Vi fick ta på oss stövlar och regnkläder vissa dagar då det kom skurar emellanåt.
Vi har tittat till våra odlingar, jordgubbar, tomater och paprikor bland annat.
Vi bakade chokladmuffins en dag, de blev väldigt goda!
Vi har även hissat våran nya ”Grön-flagg”-flagga. Det krävs tydligen många personal för detta.

V.26 Laxar, Abborrar och Gäddor

Denna veckan har det minst sagt vart varmt! Vi har varvat inne och ute-aktiviteter så mycket vi kunnat. Några av barnen har gjort egna fjärils-matare!

     

Här är en av inne-aktiviteterna. Loom-bands på spik-tavlor. Många fina mönster och former blir det.
Lite av-svalkande fotbad inomhus i värmen kändes skönt!

V.25 Abborrarna 

Abborrarna på väg hem till förskolan efter en upptäcktsfärd i skolskogen,barnen säger ” myror, gråsuggor, skalbaggar och många kottar”

Sista dagen innan midsommarafton firar vi helgen med att                            plocka lite blommor, dekorera fyren och dansa tillsammans runt den.

Trevlig Helg!

V.24

Abborrarna

Vi jobbar med vårt bihotell här tittar vi  även in i en bikupa och bjuder på honungsmelon.

Hela Förskolans bihotell ett rum från varje grupp!

Abborrar, Gäddor, Minilaxar och Storlaxar!

V.23

Laxarna

Vi sorterade oss själva på olika sätt. Vi tittade på ”Miniräknarna” först där de sorterade på olika sätt, och sen sorterade vi oss själva på flera sätt. Här i åldrar.

 

Vi fortsatte även med våra bi-hotell. Vi målar dem.

 

Och samlade innehåll till det..

Abborrar

Vi fortsätter arbeta med vårt bi hotell, med barnens inflytande och en omröstning blev färgen gul.

 

Vi utforskar skolskogen och vad som finns under stenarna denna veckan också, vi hittade både gråsuggor, myror, skalbaggar och en grön mask som kröp om kring på pedagogens arm.

V.22

Laxar

Vi har blivit inbjudna av Mariestads kommun att delta i en aktivitet med fokus på ekosystem och biologisk mångfald. Detta genom att skapa egna bi-hotell. Vi har precis startat upp, och denna veckan slipade vi grunden till hotellet. Maria på skolan hjälpte oss att snickra ihop den.
Vi har även hunnit med att jobba med bokstäverna O och B. Vi tittade på ”Livet i bokstavslandet” och läste Lennart Hellsings texter om bokstäverna.

Abborrar

Även Gäddor och Abborrar har slipat på sina kuber som vi sen ska sätta ihop till ett större bi hotell.

 

Vi matar maskarna i komposten med mat 2 ggr i veckan och de blir bara fler och fler

Gäddor

Denna veckan har vi förutom bi-hotell skapat egna foto-ramar i ateljén!

V.21

Abborrarna

Vi pusslar med stora bitar, om man hjälps åt går det mycket lättare att få rätt bit på rätt plats och siffrorna i tur och ordning. Vi både vi räknade, gick och hoppade på den långa siffer mattan.

I skogen fortsätter vi med att lyfta på stenarna för se vem som bor där! Många Gråsuggorna i olika storlekar och med många ben. Att hålla i dom är en upplevelse som en hel del uppskattar.                                                                Vi letar och hittar harsyra att smaka på fast de är så små. Barnen gör grimaser, de är faktiskt sura men lite goda.                                                        Gäddorna

Vi dansade Limbo! Det var så kul, och nästan alla barn som var här va med. Anna höll i gardinstången, och musiken rullade på! Mycket skratt och glada barn!

Laxarna

Kort vecka denna vecka! Vi hann med att titta på ”Livet i bokstavslandet”, och denna gång provade vi ett lite svårare avsnitt. Vi tittade på bokstäverna S och K, och att de tillsammans kan låta som ett ”nytt” ljud, SK. Vi funderade på om vi kom på några ord som började på SK, och det gjorde vi!
Vi pratade jobbade också med ”geometriska former”. Vi pratade om vad som kännetecknar de olika formerna, hur många hörn har de, sedan gick vi på form-jakt, där vi skulle hitta rektanglar, cirklar och trianglar.

V.20

Denna veckan firade vi Förskolans dag den 14/5. Vi var i våra trygghetsgrupper med skolbarnen och lekte olika lekar, blåste såpbubblor, hoppade hopprep och cyklade. Alla tyckte att det var jätteroligt! Efteråt åt Gäddor och Laxar tillsammans med skolbarnen.

Laxarna

Vi har övat på ”siffra-antal” denna vecka. Vi slog tärningen, och ställde oss på rätt siffra, som antalet prickar på tärningen visade.

Abborrarna

På upptäckts promenad i närmiljön, vi såg traktorer och hälsade/ vinkade på kalvarna. Många fina ”rosor”  solrosor  att både plocka och att blåsa på. 

Tillsammans har vi byggt ett bo till dinosaurierna, av en pallkrage.                       ” Dinosaurieland ” barnen öste sand i och djuren fick flytta in, en del var både hungriga och törstiga.

 

V.19

Denna vecka har vi jobbat mycket med mönster. Vi har försökt se mönstret i olika saker, vi har lagt egna mönster, och härmat efter mönster. Barnen hade flera förklaringar till vad ett mönster är. Halsband sa någon, någon annan sa färger.

 

Vi har även varit ute i skogen, där hade vi natur-bingo, tillsammans med förskoleklassen denna gång.

 

Vi skapar konst efter intresse! Även på Ipaden – Maskiner eller musik.

Gäddorna

Barnen skapar Fjärilar och Blommor, många fina färger som man blir glad av. Regnbågsfjärilar !

 

V.18

Laxarna

Några av laxarna testar att fotografera varandra. Vissa gånger blir det suddigt, andra inte? Ska vi stå långt bort eller nära? Fotografen bestämmer!
Vi testar photobooth. Titta vad tokigt det kan se ut!

Gäddorna

I ateljén skapar vi vårteckningar. Hur skapar man blommor som växer utomhus? Vattenfärg, papper, bokstäver och pennor är några av barnens lösningar.

Abborrarna

Under veckan har vi introducerat Abborrarnas sjukväska, här är det Doddo som  fått bandage, barnen har tagit febern och lyssnat på hjärtat.

 

Vi provar något nytt! Först kastar vi bollar genom ringarna sen får barnen ta sig igenom själva genom en liten eller stor ring.

V.17

Laxarna

Vi tejpade upp silvertejp på asfalten, och gjorde ett mönster. Därefter ritade barnen med gatukritor, så det blev ett jättefint mönster.
Alla hjälpte till, några tyckte att vi skulle borsta bort överflödigt ”damm”.
Det färdiga resultatet!

Abborrarna

Vad händer i skogen? Vi är tillbaka vid myrstacken och ger de både lite socker och fruktbitar, En del av barnen tycker myrorna är otäcka andra vill gärna fånga dom.

Längre upp i skogen åt vi frukt och upptäckte allt runt omkring bla den STORA stenen.

V.16                                                                                                                                    Abborrarna

Vi utforskar naturen, idag tar vi med lite fruktbitar och lägger på myrstacken. Dom har vaknat säger flera barn!

 

Vi provar olika målartekniker först pastellkritor och sen vattenfärger ovanpå. Roligt och spännande!

Laxarna

Solen har börjat titta fram allt mer och mer, och våren är på gång! Vi plockade fram gatukritorna och skrev och ritade på marken!

V.15

GLAD PÅSK! 

Önskar alla på förskolan Torsö skärgårdsskola.

Härligt glada påskharar och tuppar har hittat till förskolan!

 

Här är påskgummor / gubbar och andra kompisar på startbanan mot Blåkulla.
Alla påskkärringar och påskgubbar dansar med techno-hönan!
Som påsklovsaktivitet har fritidsbarnen och förskolebarnen fått göra färgglada gelétvålar.

 

Gelétvålarna såg ut som godis men barnen kom fram till att tvålarna får man bara använda för att tvätta händerna med. Några av barnen provade att tvätta händerna med en liten bit på förskolan medan några ville spara och prova hemma.
I dessa Corona tider har även barnen snappat upp vad det handlar om. Här har ett barn ritat ”en bacill”.

Abborrarna

Nu har vi upptäckt att myrorna vaknat och börjat jobba, intressant men vi tittat på avstånd!

 

Vår känslor när vi kan både rita och samarbeta ute i solen!

V.14 Abborrarna

Barnens fokus för dagen, är bla. att para ihop liten och stor, sen rullar vi de små cirklarna runt runt i idrottshallen. Roligt!

 

Vi hänger upp våra tryckta HÄNDER i björkgrenen ! Det blåser säger barnen.

Gäddorna

Bollspring i idrottshallen!

V.14

Vi fortsätter med vår egna ”MJÖLKBILD” barnen har först letat upp alla djuren, vi har tagit kort med vår Ipad och sen satt upp bilderna och samtalat om igen vad som finns på bilden. Naturligtvis finns det med en traktor, röd.

 

Vi provar ringarna i Idrottshallen, de äldre Abborrarna känner att de klarar av att hålla kvar, provar många gånger.

 

I väntan på mellanmålet, läser en av Laxarna ”lilla Sjöjungfrun ” med hjälp av bilderna och en pedagog för två Abborrar. Uppskattat!

V.13

Laxarna

Varje vecka går vi till gympasalen och har olika aktiviteter. Denna gång lekte vi olika leka. Här leker vi ”Gammelgäddan”, en lek som barnen lekt många gånger nu. Detta för att alla ska lära sig den ordentligt. Det gäller att man som ”vanlig” fisk ska akta sig för Gammelgäddan som ligger och sover mitt i vattnet, för plötsligt vaknar hen, och är hungrig på fisk!

 

En annan lek vi gjorde var ”boll-datten”, väldigt uppskattat!

V.12   

Laxarna

Vi fortsatte med våra sagor som vi skrev förra veckan. Båda sagorna innefattade en dinosaurie, och det kan vara lite svårt att rita en sådan. Vi tog hjälp av en Ipad, och hittade en bild som vi ritade av.

   

            Abborrarna

Skärgårdsskolans trygghetsgrupper har träffats och gjort tulpaner av sina händer som nu sitter i matsalen. Abborrarna var inte med den här gången utan skapade blommor av sina händer i ateljen. Nu har även vi ritat av, limmat, laminerat och satt upp våra blom händer i vårt vink fönster.

På väg till skogen, passar vi på att titta på våra blommor i fönstret från utsidan. Vems är vems? namnen står på insidan mer flera barn känner igen sin hand, på färgen och storleken.

V.11                                                                                                                         Abborrarna

Vi tränar samarbete i gruppen Abborrarna genom att tillsammans lägga ut, räkna och gå balans på de olika färgade cirklarna i idrottshallen.

Laxarna

Denna vecka har vi jobbat med sagor på olika sätt. Vi har som vanligt läst böcker, vilket vi gör dagligen. Men vi har även skapat egna sagor. Barnen har använt sin fantasi, och tillsammans har vi gjort sagor. De äldre laxarna gjorde en, och de yngre laxarna gjorde en annan. De äldre har även ritat bilder till sagan. Väldigt spännande att se och läsa, de var jätteduktiga.

I onsdags hade vi besök av en man som berättade sagor för oss. Efter det fick vi gestalta sagan, och alla barnen tyckte det var jättekul! Detta var genom ”Skapande förskola”, som besökte oss på Torsö.

V.10

VI målar och ritar av händer , det killas säger barnen! Det ska senare bli lite vårblommor!

 

Här provar barnen själva att pensla under fötterna på varandra!                    Med bara pensel  var skönare än med färg.

 

Vi arbetar med olika funktionshinder. Här pratar vi bla om fötter, att inte kunna gå, dockan får symbolisera detta. Ont i både foten och huvudet.

Gäddorna

Vi arbetar med olika funktionshinder: Här provar vi att inte kunna se! Här leder en kompis den andra, man måste kunna lita på varandra!

Laxarna

I början av veckan började barnen rita djurmasker. Detta blev väldigt populärt. Så nu har alla barn gjort egna djurmasker. Vi bestämde att vi har djurmaskerna här på förskolan, i deras egna låda. Så kan man leka med dem här. Några har gjort flera, och då kanske de kan ta hem en av maskerna.

V.9

Abborrarna

Tillsammans känner vi på den röda mjuka bollen, vi spelar trumma!

 

Vi provar här både syn och känsel, vad kan det vara? Gosigt! Det är inte alltid så lätt att beskriva med ord!

Laxarna

Denna vecka har vi jobbat med mönster. Barnen har fått göra egna mönster, gjort en mall, och pärlat halsband eller pärlplattor utifrån det.

 

Vi insåg ganska snabbt att det inte var jätte-enkelt. Vad är egentligen ett mönster? Vi pratade om att ett mönster ofta upprepar sig, och då blev det lite klurigare att lägga ett mönster.

V.8

Abborrarna

Balans! Efter att ha gått på en lång bana i Idrottshallen, bygger barnen här om den. En maskin eller kan det vara ett flygplan?

Laxarna

Vi pratade om magnetism i måndags. Vad är magnetiskt, och vad är inte magnetiskt? Vi tittade på ”Tiggy testar” där de undersöker magnetism. De gör även en racer-bana, vilket vi gjorde också. Gem blev till racing-bilar, som styrdes av magneter.

Vi fortsatte även arbetet med ljudvågor som vi arbetat med ett tag nu. Vi gjorde burk-telefoner och alla förvånades och gladdes åt att vi hörde varandra genom plast-muggen.

V.7 Abborrar

Vi fortsätter skapa på vår STORA TILLSAMMANS TAVLA limmar, tittar och samtalar om bilderna och hittar sig själva .

Abborrarna

Vi fortsätter skapa på vår tavla, barnen fyller på med bokstäver, makaroner, paketsnören, piprensare m.m med limstift, Att sen hitta sin bild av sig själv, då är det lycka!

Gäddorna

Tillsammans gör vi en snögubbe, nu finns dom både ute och inne!

Laxarna

Vi fick lite snö till allas förtjusning! Alla madrasser åkte fram, vi gjorde snöänglar, och snögubbar dubbelt så stora som barnen!

 

Vi fortsätter vårt arbete inom Grön flagg. Temat i år som vi valt att arbeta med är ju ”Livsstil och hälsa”. Här har vi arbetat med hur man är en bra kompis. Vad ska an göra, och vad ska man inte göra. Barnen har många tankar, som inte alltid är lika lätta att använda i praktiken 😉

V.5

Abborrarna

Vi målar tillsammans, på flera olika sätt och på olika sätt!

Vi går på språkpromenad , letar bla efter traktorer och här är det spår! Kolla

Laxarna

Denna veckan har vi undersökt vad som flyter, och vad som sjunker. Vad är det som gör att olika saker flyter respektive sjunker?

 

Vi har även provat att måla med munnen. Hur känns det att inte ha några händer när man ska måla? Det finns ju människor som inte har några händer.

v.3

Laxarna

Denna vecka dansade vi ut julen, tillsammans med skolbarnen. Vi dansade genom hela skolan, från förskolan till mellanstadiet. En av alla de gemensamma aktiviteter vi gör tillsammans med skolan, för att stärka ”vi-känslan”.

Efter julgransplundringen gick förskolan tillbaka till sig, och där väntade julklappar från Nissen! Han tyckte att vi hade jobbat på så bra, så vi fick julklappar. Här byggs det med den ena av julklapparna, ett material som gick att bygga ihop på oändligt många sätt!

Abborrarna

Den här veckan har vi introducerat overhead-maskinen för barnen. De fick lägga olika djur på maskinen och sen undersökte de vidare genom att lägga på bilar, händer m.m. Barnen tyckte att det var spännande med något nytt och var mest intresserade av ljuset från maskinen.

V. 2 2020

Laxarna

Nu är julledigheter och klämdagar över för denna gång, och förskolans alla barn är tillbaka, härligt! Vi startade upp med en gemensam aktivitet tillsammans med skolbarnen, då vi gjorde snögubbar tillsammans. Vi målade våra fotsulor vita och tryckte på papper, sen klippte vi och klistrade, så att det till slut blev en snögubbe. Efter det åt vi lunch tillsammans i trygghetsgrupperna, och gick sen ut tillsammans.

 

På onsdagar kommer de som är födda -14 vara med i förskoleklassen på onsdagar på förmiddagen. Denna ”grupp” blir en ”egen” grupp på morgonsamlingen framöver. De som är födda -15 och -16 har sin morgonsamling, sen är vi alla laxar tillsammans övrig tid.

Abborrarna

Vi har fått in en tågbana i gula rummet som körs varm. Barnen släpper tåget från banans kulle och ser hur långt loket kommer. Oj, så roligt!