Förskolans blogg

VÄLKOMNA TILL VÅR BLOGG HÖSTTERMINEN 2020!                         

Vi är Abborrar, Gäddor och Laxar! 

V.47

Gäddor.

Vi fortsätter arbeta med KÄNSLOR här med känslan Glad! Barnen tar hand om dockan som nu får varma kläder, inga spår av plåstren från det att Freddy var så ledsen förra veckan.
Vi experimenterar med kastanjer, lägger några som var kalla i en mugg och varma i den andra. Vad händer ? Vi tränar sen på orden flyter och sjunker.

V.46

Laxarna

Denna veckan undersökte vi bokstaven E. Hur låter den? Vi hörde att det kunde låta på två olika sätt. Vi sjöng Majas alfabetssång om E, och vi gick på E-jakt. Hur många E kunde vi hitta, och vart?

 

Vi pratade om olika yrken. Vad är ett yrke? Finns det något yrke på Torsö? När vi frågade barnen vad de trodde att vi pedagoger jobbade med så svarade de med kor och dator. 🙂

 

Vi var i skogen, och jobbade jättemycket med våran koja, som mer eller minde låg ner i starten. Nu är den jättefin och rymlig!

Gäddorna

Vi dramatiserar bockarna bruse på en stock! Alla våra stentroll är med, de pratar olika, snällt eller argt.

V.45

Abborrarna

Vi arbetar vidare med färger, här är det små bilar, bussar, båtar flygplan m.m. som letar och hittar sin färgprick.

Gäddor

Vi har varit ute på en ”Titta på hus promenad” då upptäckte vi en liten bro! Det blev rekvisita till De tre bockarna bruse! Barnen var bockarna och pedagogen trollet.

 

Vi letar pluppar och bokstäver i olika färger, vi hittar den egna bokstaven men också mamma och pappas.

Laxar

Inför nästa veckas trivselgrupp-aktivtet har vi lyssnat på Pippi hittar en spunk, och även läst boken om det, oh sett filmklippet som handlar om när Pippi hittar en spunk. Vi har målat Pippi, Tommy och Annika, där de är sakletare. Vi tittade på hur bilden i boken såg ut, och försökte måla utifrån det. Barnen var jätteduktiga, och väldigt noggranna.
Fantasin har flödat. barnen har byggt och skapat olika verk, här av kaplastavar och stora plusplus.

V.44

Laxar

Denna veckan har vi haft halloweentema på det mesta vi gjort. Här gör vi halloweenpyssel, vi har haft halloweendisco med utklädda barn och pedagoger, och vi har tittat på halloweenfilm.
Vi har även haft lite halloweenknep-och knåp. Vi skulle utföra olika uppdrag som hade halloweentema. Barnen var jätteduktiga.

Abborrar

Här arbetar abborrarna både med pensel och händer utifrån sin favoritfärg för dagen!
Balansgång, på olika sätt var den här veckan tema!

Gäddor

Vi fortsätter arbeta med sagan om de” 3 Bockarna Bruse” här har det kommit till 2 nya troll . Tillsammans berättar vi sagan!

 

V.43

Laxar

De ”stora” laxarna har fått spela upp en liten teaterföreställning för de andra laxarna. De dramatiserade ”Bockarna Bruse”, med en liten egen ”twist” på sagan. Här ligger en dansande akrobat-fisk under en bro.
De yngre laxarna har fortsatt med sagan om ”Petter och hans fyra getter”. Här turas de om att ”läsa” sagan för varandra. De kan sagan mer eller mindre utantill nu, och är duktiga på att rimma!

Abborrarna

Abborrarna tränar här på färger, genom att hämta saker och lägga på rätt färg.

 

Abborrar och Gäddor gör ett experiment ! Den här pumpan kan bli gul men hur lång tid tar det. Vi går förbi den varje dag på väg till och från matsalen. Har det hänt något?

Gäddorna.

Vi skapar olika färger, med magneter som här blir en snurra!

 

Plåtburk och några magnetstavar och plötsligt blir det en Elefant!

V 42.Laxar

Vi har pratat om ”Liten” som gestaltar olika känslor, liksom Freddy, vår Friendly-docka. Här är känslan för dagen rädd, och vi har pratat om hur man känner sig när man är rädd, och vad man kan bli rädd för.

 

Barnen har hittat på en egen version av Bockarna Bruse. Här dramatiserar den berättelsen, och det är två troll som väntar på något att äta.
De flesta husen har kommit in, och vi har satt upp bilderna så att barnen kan titta på dem. Vad vi har inne i husen är väldigt intressant, och många vill gladeligen berätta.

Gäddor

Nu utforskar vi med hjälp av vårt nya ljusbord, här är det färger i plastfickor som används för att göra mönster, bokstäver m.m

Abborrarna.

Gäddorna har först målat varsin teckning i ateljén och sen gjort träd av sina avritade händer.

Gäddorna.

Gruppen fortsätter att arbeta utifrån sagan om Bockarna Bruse men också i sagan om Petter och hans 4 getter finns det ju faktiskt ett troll. Med ”stenfärg” och fantasi kommer vi ha 6 troll till en egen saga.

                                                                   

V.41 Gäddor

Vi fortsätter arbeta med Bockarna Bruse, men på den här bilden ser det annorlunda ut. Barnen säger att trollet inte är arg utan glad! Säger Hej till bockarna som går över. Det är ett snällt troll! Vi ritar dit en svans för det vill nog hon ha, det här är en flicka konstaterar barnen.

 

Att skala både äpplen och päron vid frukten på förmiddagen, är både spännande och gott!

Abborrar

Här dramatiserar vi Bockarna Bruse med hjälp av mössor, pallar, och en bänk. Alla är med och går över bron. Men här undrar en av bockarna, vart tog trollet vägen?

V.40

Laxar

Vi har under veckan pratat om Astrid Lindgren och hennes Emil i Lönneberga, vi har övat på några av sångerna till Emil som lite längre fram ska sjungas tillsammans med skolbarnen i våra trygghetsgrupper. Här målar vi Emil och Ida på grinden med sångerna som bakgrunds musik.

                                                                                                                                 Gäddor

Vi fortsätter att bygga och dramatisera om Bockarna Bruse och deras bro. Här får pandan symbolisera trollet.
Vi skapar i olika färger här med fingrarna, men vem har gått här? Kanske bockarna Bruse!

Abborrar

Skapar egna löv till vårt höstträd!
Vi tränar även färg och känsel i drotthallen, med hjälp av balansbanan och färgcirklarna.

v.39

Laxar

Vi fortsätter jobba med drama. Här har v pratat om vad som gör oss glada. De flesta bli glada av glass eller godis kom det fram. Här dramatiserar vi hur vi känner, när vi får något som vi gillar, exempelvis en glass. Men vi pratade om att man även kan må bra och känna sig glad av andra saker än just glass och godis. Till exempel kan man må bra och bli glad av att någon vill leka med en.
Något som de flesta vill göra är att bygga en koja. Och i den kojan bor alla möjliga konstellationer, mormor, mamma och barn, eller mamma, pappa och barn, eller storebror och bebis.
Vi har sjungit sånger om bokstäverna A och S, från Majas alfabetssånger. Barnen är jätteduktiga, och kan allt om trädet ask och smörblommor. Här har de letat efter A i en text, och klippt ut dem och klistrat upp på ett papper med ett askblad på. Sedan har de färglagt utifrån hur ett askblad ser ut.

Gäddor och Abborrar

 

Vi har denna veckan börjat arbeta med ”Bockarna Bruse” genom att bla läsa och dramatisera den!
Här går bockarna bruse över bron , trollet ligger under bron och väntar!

Gäddorna

Tillsammans i skogen upptäcker barnen många hål i en gammal stock och plötsligt kommer det ut flera gråsuggor. En lyckas vi titta på i vår lupp.

V.38 Gäddor

Första gången i skogen som grupp, vi utforskar skolskogen ” Många vassa pinnar ” berättar barnen och tittar upp.

 

På vägen tillbaka från skogen, undersöker vi om det fortfarande finns bin kvar i hålen ,Skolans och förskolans bi hotell.

Abborrar och Gäddor

Vi arbetar med färger på många olika sätt!

 

Laxar

Vi var i gympasalen och använde oss av rockringar på olika sätt! Här är de ”äldre” laxarna.

 

Vi har jobbat med att rita av oss själva. Barnen har tittat på sig själva i spegeln, och ritat av det de ser. Jättefina bilder!

V.37                                                                                                                            Abborrar och Gäddor 

Abborrarna benämner och sjunger om färgerna och figurerna under!

 

Båda grupperna lär sig tecken för olika färger och Gäddorna sätter  sin bild på respektive färg och tecken.

 

Vi hittar fina färger även ute på gården!

Laxar

Vi har jobbat mycket mer rim och ramsor denna vecka. Här läser vi om ”Petter och hans fyra getter”, en saga som barnen gillade väldigt mycket. Vi har också repeterat ramsan om päronglass, som barnen vi det här laget är jätteduktiga på!
Vi var också i gympasalen och svettades. Här värmer vi upp kroppen med ”tunnel-datten”. Sedan fortsatte vi med bland annat ”skepps-stafett” och yoga som avslappning.

V.36 Abborrar och Gäddor

Vi letar och hittar saker som som passar på våra färgade underlägg!

Grupperna, Abborrar och Gäddor skapar färg i var sin fruktlådan. Vi tränar samarbete och målar där det fattas färg!

Hösten ä på intåg, och här kommer Laxarnas första inlägg för i höst. Vi har rivstartat med 19 Laxar, som är uppdelade i två grupper. De som är födda 2015 som är med Ulrika och Florije, och de som ä födda 2016 och de är med Anna och Sofie. Några av höstens nyheter är att vi kommer jobba med drama. I vårt arbete med Grön flagg kommer vi arbeta med ”Stad och samhälle”. Vi kommer även att arbeta mer med Friendy, som i korta drag berör värdegrunden, ett ständigt aktuellt ämne.

Här ligger Freddy, våran Friendy-docka. Hen är ledsen, och vi måste få henne glad, hur skulle vi göra?

 

Bockarna Bruse-dramatisering. Vi läser Bockarna bruse, och barnen har fått hjälpa till med sagan, och här även dramatiserar sagan.

 

V.35 Abborrar och Gäddor                                                                                        Vi börjar arbetar med ” FÄRGER”  på olika sätt både ute och inne!            Benämna, hitta rätt färg, skapa osv.

V.27

Denna veckan har bjudit på lite svalare väder tack och lov. Vi fick ta på oss stövlar och regnkläder vissa dagar då det kom skurar emellanåt.

 

Vi har tittat till våra odlingar, jordgubbar, tomater och paprikor bland annat.

 

Vi bakade chokladmuffins en dag, de blev väldigt goda!

 

Vi har även hissat våran nya ”Grön-flagg”-flagga. Det krävs tydligen många personal för detta.

V.26 Laxar, Abborrar och Gäddor

Denna veckan har det minst sagt vart varmt! Vi har varvat inne och ute-aktiviteter så mycket vi kunnat. Några av barnen har gjort egna fjärils-matare!

     

Här är en av inne-aktiviteterna. Loom-bands på spik-tavlor. Många fina mönster och former blir det.

 

Lite av-svalkande fotbad inomhus i värmen kändes skönt!

V.25 Abborrarna 

Abborrarna på väg hem till förskolan efter en upptäcktsfärd i skolskogen,barnen säger ” myror, gråsuggor, skalbaggar och många kottar”

Sista dagen innan midsommarafton firar vi helgen med att                            plocka lite blommor, dekorera fyren och dansa tillsammans runt den.

Trevlig Helg!

V.24

Abborrarna

Vi jobbar med vårt bihotell här tittar vi  även in i en bikupa och bjuder på honungsmelon.

Hela Förskolans bihotell ett rum från varje grupp!

Abborrar, Gäddor, Minilaxar och Storlaxar!

V.23

Laxarna

Vi sorterade oss själva på olika sätt. Vi tittade på ”Miniräknarna” först där de sorterade på olika sätt, och sen sorterade vi oss själva på flera sätt. Här i åldrar.
Vi fortsatte även med våra bi-hotell. Vi målar dem.
Och samlade innehåll till det..

Abborrar

Vi fortsätter arbeta med vårt bi hotell, med barnens inflytande och en omröstning blev färgen gul.
Vi utforskar skolskogen och vad som finns under stenarna denna veckan också, vi hittade både gråsuggor, myror, skalbaggar och en grön mask som kröp om kring på pedagogens arm.

V.22

Laxar

Vi har blivit inbjudna av Mariestads kommun att delta i en aktivitet med fokus på ekosystem och biologisk mångfald. Detta genom att skapa egna bi-hotell. Vi har precis startat upp, och denna veckan slipade vi grunden till hotellet. Maria på skolan hjälpte oss att snickra ihop den.

 

Vi har även hunnit med att jobba med bokstäverna O och B. Vi tittade på ”Livet i bokstavslandet” och läste Lennart Hellsings texter om bokstäverna.

Abborrar

Även Gäddor och Abborrar har slipat på sina kuber som vi sen ska sätta ihop till ett större bi hotell.
Vi matar maskarna i komposten med mat 2 ggr i veckan och de blir bara fler och fler

Gäddor

Denna veckan har vi förutom bi-hotell skapat egna foto-ramar i ateljén!

V.21

Abborrarna

Vi pusslar med stora bitar, om man hjälps åt går det mycket lättare att få rätt bit på rätt plats och siffrorna i tur och ordning. Vi både vi räknade, gick och hoppade på den långa siffer mattan.

I skogen fortsätter vi med att lyfta på stenarna för se vem som bor där! Många Gråsuggorna i olika storlekar och med många ben. Att hålla i dom är en upplevelse som en hel del uppskattar.                                                                Vi letar och hittar harsyra att smaka på fast de är så små. Barnen gör grimaser, de är faktiskt sura men lite goda.                                                        Gäddorna

Vi dansade Limbo! Det var så kul, och nästan alla barn som var här va med. Anna höll i gardinstången, och musiken rullade på! Mycket skratt och glada barn!

Laxarna

Kort vecka denna vecka! Vi hann med att titta på ”Livet i bokstavslandet”, och denna gång provade vi ett lite svårare avsnitt. Vi tittade på bokstäverna S och K, och att de tillsammans kan låta som ett ”nytt” ljud, SK. Vi funderade på om vi kom på några ord som började på SK, och det gjorde vi!

 

Vi pratade jobbade också med ”geometriska former”. Vi pratade om vad som kännetecknar de olika formerna, hur många hörn har de, sedan gick vi på form-jakt, där vi skulle hitta rektanglar, cirklar och trianglar.

V.20

Denna veckan firade vi Förskolans dag den 14/5. Vi var i våra trygghetsgrupper med skolbarnen och lekte olika lekar, blåste såpbubblor, hoppade hopprep och cyklade. Alla tyckte att det var jätteroligt! Efteråt åt Gäddor och Laxar tillsammans med skolbarnen.

Laxarna

Vi har övat på ”siffra-antal” denna vecka. Vi slog tärningen, och ställde oss på rätt siffra, som antalet prickar på tärningen visade.

Abborrarna

På upptäckts promenad i närmiljön, vi såg traktorer och hälsade/ vinkade på kalvarna. Många fina ”rosor”  solrosor  att både plocka och att blåsa på. 

Tillsammans har vi byggt ett bo till dinosaurierna, av en pallkrage.                       ” Dinosaurieland ” barnen öste sand i och djuren fick flytta in, en del var både hungriga och törstiga.

 

V.19

Denna vecka har vi jobbat mycket med mönster. Vi har försökt se mönstret i olika saker, vi har lagt egna mönster, och härmat efter mönster. Barnen hade flera förklaringar till vad ett mönster är. Halsband sa någon, någon annan sa färger.

 

Vi har även varit ute i skogen, där hade vi natur-bingo, tillsammans med förskoleklassen denna gång.
Vi skapar konst efter intresse! Även på Ipaden – Maskiner eller musik.

Gäddorna

Barnen skapar Fjärilar och Blommor, många fina färger som man blir glad av. Regnbågsfjärilar !

 

V.18

Laxarna

Några av laxarna testar att fotografera varandra. Vissa gånger blir det suddigt, andra inte? Ska vi stå långt bort eller nära? Fotografen bestämmer!

 

Vi testar photobooth. Titta vad tokigt det kan se ut!

Gäddorna

I ateljén skapar vi vårteckningar. Hur skapar man blommor som växer utomhus? Vattenfärg, papper, bokstäver och pennor är några av barnens lösningar.

Abborrarna

Under veckan har vi introducerat Abborrarnas sjukväska, här är det Doddo som  fått bandage, barnen har tagit febern och lyssnat på hjärtat.
Vi provar något nytt! Först kastar vi bollar genom ringarna sen får barnen ta sig igenom själva genom en liten eller stor ring.

V.17

Laxarna

Vi tejpade upp silvertejp på asfalten, och gjorde ett mönster. Därefter ritade barnen med gatukritor, så det blev ett jättefint mönster.

 

Alla hjälpte till, några tyckte att vi skulle borsta bort överflödigt ”damm”.

 

Det färdiga resultatet!

Abborrarna

Vad händer i skogen? Vi är tillbaka vid myrstacken och ger de både lite socker och fruktbitar, En del av barnen tycker myrorna är otäcka andra vill gärna fånga dom.

Längre upp i skogen åt vi frukt och upptäckte allt runt omkring bla den STORA stenen.

V.16                                                                                                                                    Abborrarna

Vi utforskar naturen, idag tar vi med lite fruktbitar och lägger på myrstacken. Dom har vaknat säger flera barn!

 

Vi provar olika målartekniker först pastellkritor och sen vattenfärger ovanpå. Roligt och spännande!

Laxarna

Solen har börjat titta fram allt mer och mer, och våren är på gång! Vi plockade fram gatukritorna och skrev och ritade på marken!

V.15

GLAD PÅSK! 

Önskar alla på förskolan Torsö skärgårdsskola.

Härligt glada påskharar och tuppar har hittat till förskolan!
Här är påskgummor / gubbar och andra kompisar på startbanan mot Blåkulla.

 

Alla påskkärringar och påskgubbar dansar med techno-hönan!

 

Som påsklovsaktivitet har fritidsbarnen och förskolebarnen fått göra färgglada gelétvålar.
Gelétvålarna såg ut som godis men barnen kom fram till att tvålarna får man bara använda för att tvätta händerna med. Några av barnen provade att tvätta händerna med en liten bit på förskolan medan några ville spara och prova hemma.

 

I dessa Corona tider har även barnen snappat upp vad det handlar om. Här har ett barn ritat ”en bacill”.

Abborrarna

Nu har vi upptäckt att myrorna vaknat och börjat jobba, intressant men vi tittat på avstånd!
Vår känslor när vi kan både rita och samarbeta ute i solen!

V.14 Abborrarna

Barnens fokus för dagen, är bla. att para ihop liten och stor, sen rullar vi de små cirklarna runt runt i idrottshallen. Roligt!
Vi hänger upp våra tryckta HÄNDER i björkgrenen ! Det blåser säger barnen.

Gäddorna

Bollspring i idrottshallen!

V.14

Vi fortsätter med vår egna ”MJÖLKBILD” barnen har först letat upp alla djuren, vi har tagit kort med vår Ipad och sen satt upp bilderna och samtalat om igen vad som finns på bilden. Naturligtvis finns det med en traktor, röd.
Vi provar ringarna i Idrottshallen, de äldre Abborrarna känner att de klarar av att hålla kvar, provar många gånger.
I väntan på mellanmålet, läser en av Laxarna ”lilla Sjöjungfrun ” med hjälp av bilderna och en pedagog för två Abborrar. Uppskattat!

V.13

Laxarna

Varje vecka går vi till gympasalen och har olika aktiviteter. Denna gång lekte vi olika leka. Här leker vi ”Gammelgäddan”, en lek som barnen lekt många gånger nu. Detta för att alla ska lära sig den ordentligt. Det gäller att man som ”vanlig” fisk ska akta sig för Gammelgäddan som ligger och sover mitt i vattnet, för plötsligt vaknar hen, och är hungrig på fisk!
En annan lek vi gjorde var ”boll-datten”, väldigt uppskattat!

V.12   

Laxarna

Vi fortsatte med våra sagor som vi skrev förra veckan. Båda sagorna innefattade en dinosaurie, och det kan vara lite svårt att rita en sådan. Vi tog hjälp av en Ipad, och hittade en bild som vi ritade av.

   

            Abborrarna

Skärgårdsskolans trygghetsgrupper har träffats och gjort tulpaner av sina händer som nu sitter i matsalen. Abborrarna var inte med den här gången utan skapade blommor av sina händer i ateljen. Nu har även vi ritat av, limmat, laminerat och satt upp våra blom händer i vårt vink fönster.

På väg till skogen, passar vi på att titta på våra blommor i fönstret från utsidan. Vems är vems? namnen står på insidan mer flera barn känner igen sin hand, på färgen och storleken.

V.11                                                                                                                         Abborrarna

Vi tränar samarbete i gruppen Abborrarna genom att tillsammans lägga ut, räkna och gå balans på de olika färgade cirklarna i idrottshallen.

Laxarna

Denna vecka har vi jobbat med sagor på olika sätt. Vi har som vanligt läst böcker, vilket vi gör dagligen. Men vi har även skapat egna sagor. Barnen har använt sin fantasi, och tillsammans har vi gjort sagor. De äldre laxarna gjorde en, och de yngre laxarna gjorde en annan. De äldre har även ritat bilder till sagan. Väldigt spännande att se och läsa, de var jätteduktiga.

I onsdags hade vi besök av en man som berättade sagor för oss. Efter det fick vi gestalta sagan, och alla barnen tyckte det var jättekul! Detta var genom ”Skapande förskola”, som besökte oss på Torsö.

V.10

VI målar och ritar av händer , det killas säger barnen! Det ska senare bli lite vårblommor!
Här provar barnen själva att pensla under fötterna på varandra!                    Med bara pensel  var skönare än med färg.
Vi arbetar med olika funktionshinder. Här pratar vi bla om fötter, att inte kunna gå, dockan får symbolisera detta. Ont i både foten och huvudet.

Gäddorna

Vi arbetar med olika funktionshinder: Här provar vi att inte kunna se! Här leder en kompis den andra, man måste kunna lita på varandra!

Laxarna

I början av veckan började barnen rita djurmasker. Detta blev väldigt populärt. Så nu har alla barn gjort egna djurmasker. Vi bestämde att vi har djurmaskerna här på förskolan, i deras egna låda. Så kan man leka med dem här. Några har gjort flera, och då kanske de kan ta hem en av maskerna.

V.9

Abborrarna

Tillsammans känner vi på den röda mjuka bollen, vi spelar trumma!
Vi provar här både syn och känsel, vad kan det vara? Gosigt! Det är inte alltid så lätt att beskriva med ord!

Laxarna

Denna vecka har vi jobbat med mönster. Barnen har fått göra egna mönster, gjort en mall, och pärlat halsband eller pärlplattor utifrån det.
Vi insåg ganska snabbt att det inte var jätte-enkelt. Vad är egentligen ett mönster? Vi pratade om att ett mönster ofta upprepar sig, och då blev det lite klurigare att lägga ett mönster.

V.8

Abborrarna

Balans! Efter att ha gått på en lång bana i Idrottshallen, bygger barnen här om den. En maskin eller kan det vara ett flygplan?

Laxarna

Vi pratade om magnetism i måndags. Vad är magnetiskt, och vad är inte magnetiskt? Vi tittade på ”Tiggy testar” där de undersöker magnetism. De gör även en racer-bana, vilket vi gjorde också. Gem blev till racing-bilar, som styrdes av magneter.

Vi fortsatte även arbetet med ljudvågor som vi arbetat med ett tag nu. Vi gjorde burk-telefoner och alla förvånades och gladdes åt att vi hörde varandra genom plast-muggen.

V.7 Abborrar

Vi fortsätter skapa på vår STORA TILLSAMMANS TAVLA limmar, tittar och samtalar om bilderna och hittar sig själva .

Abborrarna

Vi fortsätter skapa på vår tavla, barnen fyller på med bokstäver, makaroner, paketsnören, piprensare m.m med limstift, Att sen hitta sin bild av sig själv, då är det lycka!

Gäddorna

Tillsammans gör vi en snögubbe, nu finns dom både ute och inne!

Laxarna

Vi fick lite snö till allas förtjusning! Alla madrasser åkte fram, vi gjorde snöänglar, och snögubbar dubbelt så stora som barnen!
Vi fortsätter vårt arbete inom Grön flagg. Temat i år som vi valt att arbeta med är ju ”Livsstil och hälsa”. Här har vi arbetat med hur man är en bra kompis. Vad ska an göra, och vad ska man inte göra. Barnen har många tankar, som inte alltid är lika lätta att använda i praktiken 😉

V.5

Abborrarna

Vi målar tillsammans, på flera olika sätt och på olika sätt!

Vi går på språkpromenad , letar bla efter traktorer och här är det spår! Kolla

Laxarna

Denna veckan har vi undersökt vad som flyter, och vad som sjunker. Vad är det som gör att olika saker flyter respektive sjunker?
Vi har även provat att måla med munnen. Hur känns det att inte ha några händer när man ska måla? Det finns ju människor som inte har några händer.

v.3

Laxarna

Denna vecka dansade vi ut julen, tillsammans med skolbarnen. Vi dansade genom hela skolan, från förskolan till mellanstadiet. En av alla de gemensamma aktiviteter vi gör tillsammans med skolan, för att stärka ”vi-känslan”.

Efter julgransplundringen gick förskolan tillbaka till sig, och där väntade julklappar från Nissen! Han tyckte att vi hade jobbat på så bra, så vi fick julklappar. Här byggs det med den ena av julklapparna, ett material som gick att bygga ihop på oändligt många sätt!

Abborrarna

Den här veckan har vi introducerat overhead-maskinen för barnen. De fick lägga olika djur på maskinen och sen undersökte de vidare genom att lägga på bilar, händer m.m. Barnen tyckte att det var spännande med något nytt och var mest intresserade av ljuset från maskinen.

V. 2 2020

Laxarna

Nu är julledigheter och klämdagar över för denna gång, och förskolans alla barn är tillbaka, härligt! Vi startade upp med en gemensam aktivitet tillsammans med skolbarnen, då vi gjorde snögubbar tillsammans. Vi målade våra fotsulor vita och tryckte på papper, sen klippte vi och klistrade, så att det till slut blev en snögubbe. Efter det åt vi lunch tillsammans i trygghetsgrupperna, och gick sen ut tillsammans.
På onsdagar kommer de som är födda -14 vara med i förskoleklassen på onsdagar på förmiddagen. Denna ”grupp” blir en ”egen” grupp på morgonsamlingen framöver. De som är födda -15 och -16 har sin morgonsamling, sen är vi alla laxar tillsammans övrig tid.

Abborrarna

Vi har fått in en tågbana i gula rummet som körs varm. Barnen släpper tåget från banans kulle och ser hur långt loket kommer. Oj, så roligt!