Förskolans blogg

VÄLKOMNA TILL VÅR BLOGG! Hösten 2022

V.47

Gäddor och Laxar

Den här veckan har det grävts överallt, ett plank ska sättas upp och några andra lagar en vattenläcka och vi får stå på första parkett. Dessutom har vi grävt ner olika blomlökar tillsammans med skolbarnen i våra trygghet och trivsel grupper.

Att vårt vatten blev avstängt under tiden de lagade rören på torsdagen blev en upplevelse för oss alla, att bla tvätta händerna från en dunk med vatten, som rann ner i en hink, som vi sen använde att hälla/ spola i toaletten. Utifrån vårt Tema om vatten pratade vi om hur det kan vara när man inte har så mycket vatten, vad man behöver vatten det till osv

 

Utifrån bornholmsmodellen har vi pratat om för och efternamn, parat ihop olika bilder som rimmar, fortsatt med ramsan ole dole doff…..

Abborrar

Kotten har äntligen fått lite taggar! Vi fortsätter vattna och hoppas vi får se fler.

 

 

V.46

Abborrar

Denna veckan var det Barnboksveckan och vi har tillsammans läst de böcker som våra kompisar haft med sig. Många nya och spännande böcker!

 

Det har flyttat in en liten igelkott hos oss. Barnen har tillsammans döpt igelkotten till Kotten och vi hoppas det snart växer ut några taggar…

 

Vi har hjälpts åt att ge Kotten vatten, och även passat på att känna på vattnet från sprayflaskan.

 

I ateljén har vi skapat egna igelkottar. Vi provade att måla med gafflar för att få till fina taggar.

Laxar

Den här veckan har vi i alla grupper uppmärksammat att det är BARNBOKSVECKAN, vi har läst barnens favorit böcker som de har tagit med sig hemifrån. Laxarna har själv först berättat lite om vad boken handlar om.

 

Böcker som Isprinsessan, Tomten, stora maskiner, bonden Blom m.m var en del berättelse som vi lyssnat på i veckan.

 

Tema barnboken! Vi gick  samma tipspromenad på gården som förskoleklass och lågstadiet i 3 olika grupper, (gäddor och laxar.) Förskolans barn kunde bla genom bilderna ” läsa”  om de olika människor och figurer från böckernas värld.

 

Att få ett X i rätt ruta var inte alltid så lätt, men tillsammans fixade vi det!

 

Den här veckan har bla våra förnamn, sången om krakel spektakel och ramsan Ole dole doff…. varit i fokus, turordningen på barnens egenbyggda balansbana utgick ifrån Ole dole doff.

V45

Under veckan har både gäddor och Laxar haft samling utifrån  ” Före Bornholmsmodellen” med bla  Nu ska vi fläta en riktig fäta, nu ska vi fläta i flätan in ( ett barn i taget)  ramsan ”Vispa vispa pannkakssmet” Lyssnat på sagan om Pannkakan och dess rim ord.
Laxarna provar att göra ramsan om pannkaksmeten , kastar upp och fångar den igen i Idrottshallen, inte så lätt.
Laxarna slutför sina blå målningar, här finns barnen själva med deras fantasier om vatten, regn, moln, åskfåglar och lite skatter.

V.44 Höstlov

Höstlov i bla” skolskogen ” med lek och utforskning, med och under löven! Varför är löven gröna också? Gråsuggorna kollar vi på i förstoringsburken.

Balansgång på trädet med hjälp av två pinnar!

 

Här var det också balansgång i idrottshallen i samband med laxgympa!

v.43

Laxarna

FN dagen uppmärksammade vi bla genom att sjunga tillsammans med skolan i idrottshallen, vår rektor Annie spelade piano och vi sjöng ”Barn i alla länder vill att det ska fred…” Glada älgar och Blinka lilla stjärna. Vi tände ett batteri ljus i vår ljuslykta med Fredsduvan. Laxarna pratade om att vi är olika och kommer från olika länder, tillsammans kom vi fram till 8 olika länder som de kom ihåg. Deras uppdrag var sedan att välja 5 olika saker till Rävens ballong- snören, så blev hen glad och nöjd.

Gäddor och Laxar

Vi pratar om hur man kan få ström till saker som att lamporna ska lysa och ladda telefoner, tvättmaskinen m.m Vi tittade på ”Evas Funkarprogram” om bla vatten, vind och sol som gör ström. Vi testar detta i vattenleken, vi häller, öser och turbinerna snurrar.

Se filmen nedan.

IMG_2958

Abborrarna

Spindeltemat fortsätter inne hos Abborrarna! Vi har använt vår projektor och kikat tillsammans på storbild.
Abborrarna har denna vecka fått en ny kompis inne på avdelningen, Spindel-wow besökte oss på samlingen i måndags och valde att stanna kvar!
Vi har gjort spindlar i ateljén med hjälp av våra händer. Det var både kladdigt och roligt!
Många fina spindlar blev det!

v. 42

Laxarna

Vi har pratat om hur och var man vi kan få värme och ström till våra hus, dessutom hur man kan spara på strömmen. Förslag att släcka lamporna när man går därifrån, stänga ytterdörren, solceller på taken. Här på Skärgårdsskolan har vi jordvärme under fotbollsplanen.

På den här laddar sladden kan vi se hur strömmen åker in i telefonen/Ipaden.

Gäddorna

Nu är vårt arbete med att måla tåget klart och sen ska vi bara montera ihop hjul, ratt m.m Snart ska ni allt få se!

 

Härligt med utelek i skogen, vi samlar löv, bygger på en koja , gör en gungbräda osv.

Abborrarna

På gympan denna vecka har abborrarna övat på sin balans. Vi gjorde både en hinderbana och testade känselplattor.

I ateljén har barnen gjort fina spindelnät som dom får med sig hem i slutet av veckan.
I torsdags hade vi vattenlek – mycket uppskattat av abborrarna!

v.41

Abborrarna

 

I gympan denna vecka har Abborrarna övat på att klättra. Både i ribbstolarna och på våra stora kuddar.
Vi passade också med att bygga med kuddarna. Här har några abborrar byggt ett hus.

 

I ateljén har vi tillsammans skapat en tavla av höstlöv som vi hittat på gården. Den finns att se i vår inre hall.

 

Vi har i veckan gjort om vår innemiljö och bland annat skapat en estetisk mötesplats, där det finns möjlighet att upptäcka och skapa med olika material.

v.40

Abborrarna

På gympan denna vecka tog vi fram våra stora kuddar & rutschkanan. Det var väldigt uppskattat!
I ateljén har barnen målat fina höstlöv, kika gärna in för att se barnens höstträd på Abborrarnas dörr.
Vi har också provat på att baka med lera. Det blev fina kakor, bilar och ormar, bland annat.

Laxarna

Vi gjorde en morgonpromenad i det dimmiga vädret, vi spanade efter bla spindelnät. Hittade svampar! kollade extra noga via ”google lens” om det kunde vara en Röd flugsvamp! Det var rätt!

 

Vi skapar olika bilder på  ljusbordet, med stenar, pärlor m.m

V.39 Laxarna

I ateljén provar vi på att trycka med olika figurer/former, fantasin har inga gränser!
Att rita sitt självporträtt på White borden tycker barnen är spännande, sudda om det behövs/ göra om tills man själv känner sig nöjd.

Abborrarna

Abborrarna upplever och undersöker vattnet, efter att det regnat mycket!
Ja! var tar vattnet vägen?

v. 38

Abborrarna

Den här veckan har vi haft bollek i gympasalen. Både fotboll och basket har Abborrarna provat på!

I ateljén har vi provat på att fingermåla genom en plastficka. Det var väldigt konstigt att kunna måla med fingrarna utan att bli kladdig!

 

Vi har varit på skogsutflykt i det fina vädret. Några Abborrar tog med sig traktorer och lastbilar.

Gäddorna

Vi har fått 6 st lådor, som vi kan använda. Barnen har fått tänka till och ge förslag vad det kan bli, ett tåg med vagnar. Vad ska det finnas på ett tåg , vilken färg osv Det här är bara början!

 

Laxarna

Efter att vi förra veckan när vi målat / blåst med munnen, önskade flera barn att måla med fötterna, här blev det att hålla penseln mellan tårna vilket de inte trodde vi skulle göra. Vi pratade / diskuterade och tittade även på en liten film om hur det kan vara att inte ha några tex armar. Detta var faktiskt lite svårt! Det som barnen fastnade mest för var hur hon på filmen kunde göra bil med fötterna.

När vi i veckan var i skolskogen för att se vart gränserna går och uppleva hösten med gula löv, kom flera barn ihåg Trollet Cissi som bodde i skogen, vi letade och hittade henne under en stock, hon har klarat sig bra även om hon nu bara har ett öga. Vi kommer träffa dig Cissi fler gånger i höst!

v.37

Abborrarna

På gympan denna vecka har Abborrarna övat på sin balans.

 

I ateljén fortsätter vi att måla havet med vattenfärger!

 

Äntligen fick vi lite regn. Vattenpölar är så roligt!

Laxarna

Här provar vi att måla med sugrör genom att blåsa på färgerna. De blandade sig ibland men annars tycker några barn att de så ut som olika figurer, kanske babblarna. Vi pratar att måla, vara en konstnär, de människor som inte har eller kan måla med händerna kan måla med tex mun eller fötter.

v.36

Abborrarna

Denna veckan har Abborrarna övat på att krypa, rulla och springa i gympasalen. Genom rockringarna kunde man både krypa och springa!
Vi kryper…

 

och rullar!

Gäddorna

Gäddor och Laxar tog en promenad till bäcken i veckan. Vi ville kolla hur mycket vatten det var där efter sommaren. TOMT! Det fanns inget vatten kvar. Barnen funderade och kom fram till att vattnet nog var i jorden och att solen torkat bort det i sommar. Vi får gå tillbaka när det har regnat och se om det finns något vatten då.
Det var spännande att gå i diket där bäcken varit. Skogen hade nästan blivit en djungel i sommar.

Laxarna

Den här veckan fick laxarna i uppdrag att ta ett kort var med Ipaden på en av de tre solrosor vi hade i ateljén. Nu kunde vi förstora och bla titta närmare på mitten / fröna. Vi diskuterade vad man kan göra mer med solrosorna!

 

Här är det dags att måla av solrosen, från det kort som de själva tagit!

 

V35. Gäddorna och Laxar

Nu startar vi upp vår kompost, titta här! Det blir en lång väg efter masken!

 

Nu har maskarna fått mat både från förskolan och köket.

Abborrarna

I båten är det fullt med abborrar och nu styr vi framåt!

 

Här har barnen kommit på en teknik med stolarna, för att tornet inte ska rasa så lätt och hjälps man åt så går det ännu lättare.

V.34

Torsö Skärgårdsskola firade både skolstart och 10-års jubileum med sång och glass! 
På eftermiddagen bjöds det på Kaffe dryck och Blå tårta till barn föräldrar, inbjudna gäster och övriga som var intresserad av att se bla utställning och bildspel om Skärgårdsskolans 10åriga verksamhet.

Abborrar

Vi hälsar två nya kompisar välkomna till Abborrarna!

Gäddor

Gäddorna har haft sångsamling med QR-koder.
Här skapar barnen en egen bild genom att pärla, ta kort och skriva sitt namn med fingret och sen skriva ut på Ipad.
Laxarna började rita i sin nya bok här är det reflektion över gårdagens firande, här ritas och skrivs det bla om blå tårta och ballonger.

v.32

Idag har vi firat den nya etableringen av en batterifabrik i Mariestad genom att äta glass. Glassen bjöd Mariestads kommun på, vilket vi tackar för! 🙂 Vissa av barnen pratar om fabriken och några vet att den fabriken kommer göra att fler elbilar kommer kunna skapas. Spännande!
Vi smaskar i oss varsin glass, antingen med smak av blåbär eller hallon-lakrits.

v.31 

Fler och fler barn börjar komma tillbaka efter sommarledigheten. Vi gör en gemensam utflykt till bondgården för att kika på kalvarna.

 

Tillsammans pratar vi om hur man ska vara kring djur. Tillvägagångssätt som nämns är ”Inte springa och tjoa” samt ’”hålla fram handen försiktigt”. Här tittar vi på två kvigor och pratar om att det är el i tråden samt varför.

V.28 Här är lite bilder från veckan och vi önskar er alla en fortsatt skön sommar!

Skapande, känsla och inspiration tillsammans – Förskola och fritids, det blev både snögubbar, maskar m.m i Play-do leran.

Ute lek med bärplockning, skapande målning både på staffli och asfalt.

v.27

Här kommer några bilder från veckan som varit. 

En studsmatta har kommit ut på gården. Barnen har flitigt använt den, både för att hoppa och vila på.

 

Ute har det också skapats en ateljé som barnen kan måla i. Det erbjuds både vattenfärg och pennor i olika färger.

 

Vi återvinner det som städats bort på förskolan. Papper, batterier och kartonger hamnar i rätt container efter diskussioner bland barnen.

V.26  SOL- SOMMAR SOLKRÄM-KEPS/HATT, DRICKA -VATTENLEK

Utelek när det är som svalast! Vatten lek både med pensel, lek baljan och i vattenspridare.
Matte spel som skolbarnen gjort under vårterminen!
Inne aktiviteter på fritids och de äldre förskolebarnen, loombands som blir  bla armband. Med nabbipärlor skapas olika mönster till saftlock att ha hemma eller på stranden.

 

V.25

GLAD MIDSOMMAR ÖNSKAR BARN OCH PERSONAL!

Den här veckan har bestått av förberedelser inför midsommar och midsommarstången. Fritids, Laxar och Gäddor har skapat pompoms samt bakat chokladbollar till firandet. Mums!

 

Abborrarna har hjälpts åt och skapat basen till vår midsommarstång.

 

Här dansar vi runt vår midsommarstång!

 

I väntan på fikat!

 

Sommarskuggan kikade även förbi för att fira med oss! Vi bjöd på chokladboll och dansade sedan drakdansen tillsammans.

v.23

Laxar

Om några månader börjar dessa godingar (barn) i förskoleklass. Ni har kämpat på superbra den sista tiden på förskolan. På bilden saknas en av våra kompisar, men han är givetvis medräknad i gänget! Vi är jätteglada över att ha fått jobba och utvecklas tillsammans med er! Tack för oss, och tack för er!

 

En bild från våran utflykt som var väldigt uppskattad.

Abborrar

Den här veckan har våra maj/juni-födelsedagsbarn fått måla sin kulor som de sen fått sätta upp på sina födelsedagssnören.

v.22

Abborrar

På mattesamlingen denna vecka har vi använt vår Blue Bot, väldigt spännande tycker barnen!

Vi har sorterat färger och antal. Något som barnen är superduktiga på!
Samarbete ute på gården! En lastbil körde fast i en grop – då kom bärgaren till undsättning!

v. 20

Aborrar

Vattenlek utomhus i det fina vädret.
På mattesamingen den här veckan har vi fortsatt sortera våra leksaker efter färg och antal. Lite klurigt men roligt!

V.19

Gäddor

Vi gäddor gjorde i veckan en efterlängtad utflykt till Skräddaretorp, vi kunde utforska både strand och vattnet, med både håvar, luppar, vatten och vanlig kikare m.m

 

Barnen vill visa några speciella bilder för er vårdnadshavare.                              1 Fiskarna spigg och snäckan i hinken 2 Den döda spiggen som vi hittade och tog med oss hem                                          3 Toaletten utan vatten, som några kissade i.

 

Abborrar

I veckan har vi haft olika typer av vattenlek.

Laxar

Vi målade självporträtt i veckan. Barnen var väldigt duktiga och var tvungna att titta sig i spegeln en extra gång innan de satte igång. Dessa mästerverk finns att beskåda utanför ”fritids-köket”.

 

Barnen gjorde egna bingobrickor och vi spelade bingo. De tyckte att det var kul, och det blev ett fint sätt att träna på att skriva alla siffror.

v.18

 

Abborrar

Nu när värmen är här njuter vi av vår frukt i skogen.
På samlingarna har vi fiskat upp sång-fiskar.
I gympan har vi övat på vår balans.
Just nu har vi ett stort intresse för utryckningsfordon i gruppen. Vi använde vår projektor och kuben för att kunna kika på brandbilar, ambulanser och polisbilar tillsammans.

Gäddor

Vi har provat hur det känns att arbeta med ”riktig” lera. -Det är kallt, tyckte barnen.

 

Flinka fingrar skapade både snögubbar, bläckfiskar och hamburgare.

 

Här har barnen fått prova på hur mycket en liter är. De har fyllt och hällt och kollat i vilken behållare det går i mest. Det var inte alltid som man kunde tro.

V.17

Abborrar

I måndags var vi i skogen, vi hittade flera vårtecken bl.a. knoppar på träden.
Vi hade också med oss olika fordon, det var väldigt roligt att lasta med både barr ,pinnar och kottar.
Den här veckan har vi haft kalas för tre kompisar. Vi firade med sång och fruktsallad!

Gäddor

Trianglar är den 4:e geometriska formen som vi arbetat med, men inte lika lätt att i hitta i vår närmiljö( inne och ute) Här skapar vi olika egna sorters mönster / hus former.
Nu har vi fått besök av myror från skogen, vi sätter upp en plansch som visar hur det ser ut inne i myrstacken med olika rum, var äggen, pupporna och larverna finns innan de blir myror. I den stora skogen finns en större myrstack, vi matar och tittar på myrorna som jobbar för fullt.

Tryck på länken nedan så får ni se mer myror!

IMG_5009

Koj bygge i idrottshallen! med hjälp av olika material. Barnen valde att ta med sig bla filtar och dockor. Detta utvecklar den sociala leken.

v. 16

 

Laxar

I gympasalen lekte vi denna veckan några olika lekar. Vi värmde upp med olika varianter av datten. Sen tävlade vi i två lag mot varandra i en bollstafett. Som tidigare har varit ganska svår för barnen men nu har de förstått hur de ska göra, och är riktigt duktiga!
Vi har även arbetat vidare med vårat tema Hav och vatten. Vi skapade fiskar i lera, som vi senare ska måla. Barnen skapade även några alster fritt.

Gäddor

Äntligen kunde vi återvända till bäcken i skogen. Vi kollade på vattnet i luppar, följde bäcken en bit in i skogen och hoppade i vattnet. Innan vi gick tillbaka fick vi äta frukt på den långa stocken och smaka på Harsyran som växte vid bäcken. En spännande utflykt, med mycket att upptäcka!

Abborrar

I ateljén har barnen skapat med vattenfärg – kika gärna in på vår dörr för att se det fina fiskarna barnen gjort.

 

I gympasalen använde vi dom stora kuddarna för att öva upp vår balans. Vi tog även fram rutschkanan vilket var mycket populärt!

GLAD PÅSK önskar vi på förskolan!

Här flygs det både högt och lågt!
Vi avslutar veckan med bla en Påskkamp, här visar påskharen hur vi kan kasta ägg och morötter i hålet, förskolan och fritids var blandade i 4 olika lag.                  Vi provade också: Ägg på sked, hoppa säck och springa ett Ägg-race runt fotbollsplan. Allt avslutades med en skattjakt i skogen!

v. 15

Abborrarna

Vi hittade långa pinnar i skogen som fungerade utmärkt som metspön i bäcken.

 

I veckan fick vi ett spel som några snälla skolbarn hade gjort till oss. Färgspelet var mycket uppskattat!

v. 14

Laxarna

Denna veckan var Laxarna på studiebesök vid vattnet vid Skräddaretorp. Vi tittade på vattnet, vad som finns vid vattnet och i vattnet. Vi fikade, lekte lekar och frös. Det var kallt, men kul!

Gäddorna

Den här veckan har vi bla skapat saker som är återvinningsbara till det påskriset som nu står i Esplanaden i Mariestad tillsammans med andra förskolor i kommunen. Vi plockade roliga pinnar i skogen, torkade dom i torkskåpet när det ändå var på. Målat limmat, barnen beskrev sina saker/ bilder som en orm och en gubbe.

 

V.14 Gäddorna 

Vi jämförde jordklotet med en karta på väggen. Så mycket vatten det finns, men mest saltvatten och det kan vi inte dricka vet barnen.

 

Vi tittar på jordgloben vart Vänern och Torsö ligger.

 

Den här veckan har barnen letat efter kvadrater. de har mätt och kollat att alla sidor är lika långa.

Abborrarna

I gympan fortsätter vi öva på vår balans. Barnen skapade själva en hinderbana av kuddar i olika former, som man både kunde springa och krypa över.
Den här veckan har vi provat att måla med is. Roligt och gott!

v.13

Gäddorna

Den här veckan mäter vi olika saker, här är vi ute och barnen valde bla avloppsbrunnen och traktordäcket, vi hjälps åt att titta vad siffrorna visar.

I lekstugan finns ett hål där man kan bla handla, barnen vill ha en ”serveringsbräda” men hur lång och bred ska den vara? Vi mäter och lämnar bild och sifforna till vår vaktmästare. Så får vi se hur det blir.

Abborrarna

Här klättrar vi både upp och ner!

 

Vi har rörelse i idrottshallen med bollar, ringar och en hinderbana. Det var roligt att krypa genom ringarna.

V.12

Abborrar

Mattesamling med vår Bluebot, spännande!
Vattenlek ute i solen!

Laxar

Vi fortsätter på vårt tema Hav och vatten. Denna veckan skapade vi egna akvarium. Vi fyllde upp tomma glasburkar med vatten färgat med karamellfärg. Sedan gjorde barnen olika djur som lever i vatten, som sen fick simma i akvariet. Jättefint!

Gäddor

Den här veckan har barnen valt 3 bilder som dom vill visa sina föräldrar. Bild Nr 1 är när vi spelade innebandy i idrottshallen.
Bild nr 2 är när vi mäter med linjalen, hur lång trappan ska vara till det nya ” Kartonghuset”.
Bild nr 3 är den dagen när vi firade Världsvattendagen, vi mätte upp 70meter så djup som brunnen är för att vi ska få fint vatten till våra kranar. Ordet H2O har vi samtalat om och barnen vet att det betyder vatten!

V. 11

Gäddor

Gäddorna upptäcker vatten! I ett dike den här dagen var det is men i bäcken uppe i skogen fanns det rinnande vatten, tillsammans öser vi upp vatten i glasburk och förstoringsburkar. Hur ser vattnet ut? och vem dricker det här vattnet. Djur i skogen konstatera barnen. Vi tar med vattnet hem och kollar vidare!

Med hjälp av pinnar försöker alla att ta bort löv, kottar m.m så vattnet kan rinna fortare. Men vart rinner vattnet? Det får vi undersöka vidare i vårt Tema i Hav och Vatten.
Så här ser vattnet från bäcken nästa dag! Det är ju fint! säger en av våra 4 åringar.

Laxarna

SAMARBETE! Vi har tillsammans bestämt oss för att strunta i samlingen vi hittills har haft varje morgon. Istället gås det snabbt igenom vilket datum det är, vilken dag och månad, och vilket väder det är. Barnen vänder upp sitt kort på tavlan när de kommer in för att marker att det är här. Efter denna procedur har vi en gemensam aktivitet, och här tränar vi samarbete genom att pussla ett 126-bitars pussel.

V. 10

Abborrar

Vattenlek! Här får man uppleva torrt och vått, flyta och sjunka, hälla, ösa och fylla. Så många begrepp i ett material. Dessutom så roligt!

Gäddor

Efter alla uteaktiviteter på förmiddagen var det skönt att gå till idrottshallen på eftermiddagen. Den här gången blev det lek med kuddar och filtar. De förvandlades snabbt till hus, sängar, bilar, hästar och alla möjliga fantasiföremål.
Vi passade på att leka i skogen. Då kom vi på att vi hade lagt ett troll där i höstas. Fanns det kvar? Jo men visst! Cissi låg där och gömde sig under en stock.
Nu är vi tillbaka vi pumphuset, där vårt vatten kommer ifrån till skolan. Vi kan inte öppna dörren för vi kan inte koden, men vi har fått bilder på hur det ser ut där inne som vi kan titta på, en massa rör och knappar är det. Nu ska vi kolla upp hur det kan finnas så mycket vatten nere i jorden..

V.9

Gäddorna

Vi provar att skapa iskuber i olika färger, frysa in sen ta ut och se vad som händer! Alla barnen konstaterar att isen smälter när det blir varmt! Precis vad som händer ute, snön smälter när solen kommer fram och det blir varmt.

 

Vi gör experiment med kallt och varmt vatten, vad händer när 5 droppar karamellfärg droppas i, ser ni någon skillnad? Det gjorde vi!

Laxar

Vi var i ateljén och målade skattkistor. Innan vi gick in dit föreställde vi oss att vi var ute och simmade, och stötte på en haj. Vi simmade ifrån den snabbt, och simmade in med huvudet i något hårt. Det hårda var en skattkista. Och den skattkistan tog vi med oss upp på land. I ateljén målade vi denne och vad som fanns i!

V.8

 

Snö, snö, snö! Ett par dagar med härlig snölek fick vi. Detta fantastiskt roliga lekmaterial. Det ger ju hur mycket energi som helst.

Gäddor

Nästa dag kunde vi använda oss av snön som kommit. Hur blir det när man droppar i färgat vatten i snön? Oj, det blev ju ”slush”!! Njae, kanske inte värt att äta den här sorten.

 

Med hjälp av pipetten kunde barnen ta färgat vatten och droppa ut på ett papper. Färgerna flöt ihop och skapade nya färger.

 

Vi har testat att använda pipetter i vårt arbete med vatten. Först kollade vi att vatten faktiskt inte har någon färg alls. Vi droppade i karamellfärger i  burkar och då fick ju vattnet olika färger. Sedan fick barnen, med pipetten, ta lite färg från två burkar och droppa i en ny burk Helt plötsligt fick vi en helt annan färg!

Laxar

Denna veckan jobbade vi med siffran 5. Här har barnen tillsammans gjort en egen femma.

V.7 

Den här veckan började alla grupper med att fira Alla hjärtans dag! Alla som ville fick ta med sig sitt gosedjur och berätta vad de hette och betydde för dig osv. Laxarna av sina djur, Gäddorna berättade hur gamla de var och vad de gjorde hemma.
Hästhoppning tillsammans med fritids, här fanns både lätta och svåra hinder!
Laxarna hade bakade små muffins som alla i samband med                            prisutdelningen på gården, fick smaka. Tack!

Abborrarna

Abborrarna provade på ballongmålning!
Vatten lek för både stora och små under veckan, när isen smält och det regnat!

Gäddorna

Under veckan har vi fortsatt smaka och prova russin/ vindruvor på olika sätt, ja vad kommer russinen ifrån och händer med dom när dom ligger i vattnet över natten. Dom blir stora! Vi testar även att göra experimentet med ”russinhissen ”.

V.6

Laxar

Vi fortsätter arbetet med vårat kretslopp. Denna veckan har vi skapat ett eget genom att så gula ärtor. Det sitter uppe i korridoren vad barnen tycker och tänker om det vi gjorde.
Vi arbetar just nu med olika åldrar i vårt diskrimineringsarbete, vi har letat och klippt ut olika människor, vi pratar om orden ung och gammal. klistrar upp bilderna på olika papper. Barnen har också berättat om de känner någon som tex är gammal ! Tillsammans har vi tittat på avsnitt från serien ”4 åringarna på seniorboendet”
Under veckan har våra planterade ärtor blivit långa och gröna, vi smakar på dom. Riktigt goda! Med jord, vatten och ljus växer de fort.

V5

Gäd.5or

Barnen har ritat sig själva. De har tittat i spegeln för att se hur de ser ut. Sedan har de ritat sitt självporträtt både på papper och på white boarden. -Det var roligt! sa barnen. De tittade på varandras teckningar och utvecklade vidare på sin egen.

 

Redan efter första dagen kunde vi se att det hade börjat växa!! Spännande.

 

Gäddorna har sått ärtor. De lägger i jord och sätter ner ärtor som de sedan vattnar för att de skall växa riktigt bra. I glasburken skall vi se om det syns när rötterna växer också. Vi hoppas det skall bli fina ärtskott som vi kan äta.

V.5

Laxar

Temat som vi jobbar med inom Grön flagg är nu Hav och vatten. Vi har pratat en del om vattnets kretslopp, och vad det innebär. Denna veckan var vi i ateljén och skapade egna kretslopp.

V.4

Denna vecka har sett lite annorlunda ut än tidigare veckor. M¨ånga ur personalstyrkan har varit sjuka, och många barn har varit hemma pga sjukdom eller hemmakarantän. Så det har varit ganska få barn på förskolan, likaså personal. Men det har gått jättebra. Barnen har byggt med lego, spelat spel, ritat, pärlat halsband och pärlplatta, lekt ninjor, mamma pappa barn, för att bara nämna något. Vi har även varit ute i regn och slask. Barnen har lekt mycket i den snöhög som funnits kvar, och grävt och huggit.

 

V.3

Laxar

Vi tittade på Livet i mattelandet, och fortsatte efter det med att sortera våra strumpor. Det går ju att sortera på olika sätt.
Vi tränade också på siffran 2. Hur många i antalet är 2, och hur skriver man en tvåa?

Gäddor

Även Gäddorna tränar på sortering. Rosa med rosa, kläder, med kläder, grön med grön, frukt med frukt.

Abborrarna

Abborrarna var i gympasalen och provade gammal hederlig korgboll. Bollen i korgen, mål!

V.2

Nu har vi dansat ut julen, fikat med våra pepparkakor som vi bakade till jul. Sen kom en regnbåges påse med nya pussel och spel! Vilken dag!
Den här veckan har har snön dominerat i olika former, ute på kullen, i de stora snöhögarna, i vattenpölarna men också snö som vi tagit in för att undersöka med både med händer, ögon och förstoringsglas.
Vi tränar på TAKK tecknet för SNÖ!

Laxar

När vi var i gympasalen denna veckan tränade vi hårt. Vi hade ”cirkelträning”. Barnen var på olika stationer och tränade på bland annat situps, planka med boll, brupees, armhävningar, hopprep, klättra i rep, klättra i ribbstol och benböj. Slitigt och jobbigt, men avslutade med leken ”Gammelgäddan”.

V.1

Efter allt bakande med play doo degen bakade vi egna pizzor till lunch. Alla fick välja vad de ville ha på sin bit och det blev såå gott, enligt barnen.

 

Barnen fick hitta på egna pizzor som bakades med play doo deg. Här flödade fantasin och det blev nya mönster och idéer för alla pizzabagare att inspireras av.

 

Ett riktigt bra

2022

önskar vi alla läsare i vår blogg!!

 

God jul och Gott nytt år, önskar alla barn och personal på Torsö skärgårdsskola! Hoppas vi alla håller oss friska och får en skön ledighet.

V.51

Vi har gemensamt julfirande med skolan. Efter dans tillsammans utomhus, blev det tomtegröt till lunch. I restaurangens julgran fann vi ett brev och vi trodde att det kom ifrån ”Nissen!”, ”Tomten” och ”Kocken”. Brevet var från tomten som skrev att tomten kan inte komma, men lämnat en liten gåva som ligger i en korg med en tomteluva på. Vi hittade den och i fanns goda skumtomtar. Vilken julavslutning!
I veckan kom äntligen snön tillbaka! Vi försöker göra snöänglar, emellan allt pulkaåkande.
Välbekant material får flytta ut och vi målar och skapar med hjälp av pennor i mörkret.

V.50

Abborrar

I måndags firade vi Lucia på förskolan och dagen till ära låg också snön kvar. Vi njöt in i det sista av pulkaåkning, snöbollar och skolbarnens snögrottor.
Vi har även passat på att baka pepparkakor, vi bakade lite och åt massor av deg. Sedan fick vi ta med oss våra pepparkakor hem!

Laxar

Vi åkte på julvandring i Marieholmskyrkan, med Lars buss. Detta var mycket uppskattat av barnen. Vi fick se på en teater om Jesus födelse, och avslutade med fika. Vi fick även med oss en present, och där i visade det sig att det var ett jättefint julgranspynt föreställande Jesus födelse.

 

Ett av uppdragen i julkalendern var att hjälpa Nissen med hans hus. Han fick några kompisar, föreställande renar, hästar, och fler nissar bland annat.
Tillsammans klädde vi en liten gran i skol skogen med ljus, kulor och rosetter. till alla djuren i skogen. Vi sjöng och dansade runt granen ” Nu är det jul igen” .
Vi provar hålslagsapparaten, det blev både hål och mönster, men var tog hålen vägen?

 

V.49

Laxarna

Äntligen lite snö! I vanlig ordning åker madrasser och dylikt fram så fort första snöflingan kommer fram. Här har laxar och gäddor snökul tillsammans.

Abborrar

Abborrarna intar idrottshallen , med bollar och balansbanor. Här skapar vi det rörelse och gjädje!

Gäddorna

Vi har skapat tomtar som här vaktar paketen, de tillhör PAKETVISAN se QR kod som vi tillsammans har sjungit och dansat i veckan. Här får vi in både rörelser och matematiska begrepp som lång ,kort, liten m.m

Att använda Ipaden för att spara sin bild ”paket tavla” är ett sätt att lära sig dagens teknik.

V.48

Abborrarna skapar egna granar med hjälp av fötter och händer!

Gäddorna

Vi skapar bättre ljudmiljö med hjälp av tassar och bollar på stolarna, vi experimenterar genom att jämföra med och utan tassar.

 

Den här veckan har vi klippt i tidningar för att hitta matbilder till vår restaurang / affär och göra olika menyer.

Laxar

December är här! Nissen hade hängt upp en adventskalender med dagliga små aktiviteter att utföra. VÄLDIGT spännande. Vi har hittills hjälpt nissen att ordna med hans hus i fönstret på förskolan, och han ville att vi skulle titta på första avsnittet av julkalendern på SVT.

V.47

Abborrar

Vi fortsätter på temat jul i ateljén och målar granar med våra fötter. Barnen gillar att skapa med olika material och tillvägagångssätt. Att måla på fötterna är roligt och spännande men det kittlas en del.

Laxar

Vi har spelat en variant av bingo! Det tyckte barnen var väldigt roligt. Vi tränar på att känna igen siffror, både utifrån hur de ser ut, och vad de heter.

Gäddorna

Vi undersöker och tränar på orden FLYTER och SJUNKER. Vi tittar först på UR.se om Tiggy som testar. Sen provar vi själva med olika saker, barnen gissade vad som händer med tex äpplet. En del saker överraskade oss tex en röd plastbil som både flöt och sjönk, konstigt!
Vad händer med handen när den kommer ner i vattnet? Den blir stor! säger barnen. Vad konstigt, detta får vi undersöka mer av.

V.46

Abborrar

Under veckans mattesamling hade vi vattenlek. Vi övade på begrepp som flyta och sjunka och öste vatten med skopor i koppar som vi sedan fick hälla tillbaka i baljan och om igen. Blött blev det men oj vad skoj det var.

 

Julen närmar sig med stromsteg och vips så är den snart här. Nästa vecka kommer granarna som kommer att pryda Esplanaden i Mariestad under december månad så under veckans ateljéstund tillverkade vi julgranskulor som kommer att representera abborrarna i vår gran.

Laxar

Snart är det tid för att pynta julgranen! Även detta år kommer förskolan att pynta en gran som sedan kommer stå i Esplanaden i Mariestad. Årets tema för pyntet är ”framtidens jord”. Laxarna har skapat julgranskulor av flirtkulor, som är ett hållbart material som går att återvinna Formen av en flirtkula är rund, likaså jorden.

Gäddorna

Snart är det tid för att dekorera årets julgran i stan! Den kommer stå i Esplanaden i Mariestad. tillsammans med övriga förskolor i kommunen. Årets tema är ”framtidens jord”. Gäddorna skapar Smäll -karameller i olika färger och in i den finns det mat att koka.
Vi har i veckan startat upp en egen restaurang / affär där det finns många olika sorter att beställa och köpa, detta är en fortsättning på barnens önskemat som serveras i vår matsal på onsdagar.

V.45

Abborrar

Vi övar på grovmotorik varje dag, både ute och inne. I gympasalen varvar vi olika fokusområden, bl. a. klättra och hoppa.

 

Vi övar också på prepositioner. Vi lägger sanden I hinken som står PÅ kanten.

Laxar

I vårat arbete med vatten har vi denna veckan undersökt vad som flyter och inte flyter. Och varför är det så? Därefter har barnen ritat av det, och skrivit till.

V 44 Höstlov

Under höstlovet har vi haft bla Disco och tipspromenad på förskolan och fritids.

Gäddorna

Vi utgår från ramsan! Vi diskuterar om antalet ben på spindel, myran, kon och lille Pär. Räknar till 8, skapar figurer av kastanjer med olika antal ben.

Laxar

 

En av diskrimineringsgrunderna som vi arbetar med under 2021-2022, gemensamt med skolan är sexuell läggning. Vi har lånat några böcker som berör just detta, och nu har vi börjat läsa en bok som heter ”Livets hårda skola”. Den tar egentligen inte upp just sexuell läggning, utan mer normbrytande tänkande. Allt är inte, och måste inte vara ”som vanligt”. En spännande och lustfylld bok som fångat barnens uppmärksamhet.

V.43 Gäddorna

Den här bilden har de yngre gäddorna valt att visa er som läser vår blogg bla er föräldrar. Vi har plockat löv lagt de i tidningar så de ska bli platta, målat på med olika färger och sen tryckt. ”Dom är jättefina!”

Den här bilden har de äldre i gäddgruppen valt. I veckan lånade vi fritids jordglob, för att kolla vad som är vatten och land. Här är det sjö och hav säger barnen, man kan åka båt.              Åh! vi har smakat på salt vatten, det stämmer vi smakade på både salt och söt vatten under veckan som gått.

v. 42

Abborrarna

Vi börjar så smått introducera Sopsamlarmonstren. Först ut är Kompostina som lär oss om kompostering. Därför lämnar vi våra fruktskal till henne efter fruktstunden i skogen. Är ni mer nyfikna på Sopsamlarmonstren hittar ni dem på www.sopsamlarmonster.se

 

En dag i veckan har vi mattesamling. Den här veckan har vi räknat fordon.

 

Halloween närmar sig så därför har vi i veckan påbörjat vårt halloweenpyssel. Vi la färg och en träkula i en burk med lock och sen har vi skakat runt färgen. Allt eftersom de blir klara hamnar de på hyllorna och får åka med hem.

Gäddorna

Vi firar FN dagen tillsammans på Skärgårdsskolan. I samband med detta har vi pratat, sjungit, tittat på filmer och läst om ”Alla barns lika värde” utifrån Barnkonventionen.
Vi har börjat läsa ur våra nya kompisböcker ! Här handlar det om att ALLA ÄR VI SOM PUSSELBITAR! i bland fattas det någon och då blir det ett hål, alla behövs.

v. 41

Abborrarna

Vi fortsätter arbetet med matematik dagligen och i veckan tog vi med oss en bok om matte och frukten till skogen och hade fruktstund med högläsning.

 

På torsdagar har vi mattesamling. Den här veckan kom den populära Blueboten fram och vi hjälptes åt att programmera den på vårt mattebord.

Gäddorna

Den här veckan har präglats av samtal om bla älgar både bland förskolebarn och elever. Vi har också tittat på ett skelettet/huvud och räknat tänder på älgen. De berättar att älgar äter löv och tycker om äpplen.

Barnen tyckte att vi skulle visa dessa bilder på för er.

 

 

V.40

Abborrarna

Favoriter i repris! Barnen är lika nyfikna som ” kalvarna/korna”

Gäddorna

I idrottshallen provade vi på olika prepositioner som att gå på bänken, stå bakom varandra, krypa /åla framlänges och baklänges i /genom tunneln osv

Att skala med skalmaskinen är ett roligt sätt att dela frukten på, vi har provat både päron, äpple och banan efter förslag från barnen. barnen konstaterade att bananer inte gick att skala med maskinen.

V.39

Abborrarna

Vi har under veckan börjat med några mattesamlingar så smått. Någon gång i veckan åtminstone kommer vi att ta fram Blue Bot för att tillsammans programmera den så att den kommer till rätt plats.

 

I måndags tog vi oss en promenad över vägen för att hälsa på korna. De var mycket nyfikna och kom glatt och hälsade på oss. Solen passade även på att titta fram när vi var ute och gick.

 

Men det var väldigt konstigt att det stod ett badkar mitt i hagen. ”Bada!” utropade ett av barnen så vi pratade om att korna badar inte i badkaret utan de dricker vatten.

Gäddorna 

Vi fortsätter att skapa våra egna fiskar utifrån regnbågsfärgerna! Vi pratar om hur fiskar ser ut vilka färger, hur de simmar, hur många ögon och vad de tycker om att äta! När de är torra och färdiga ska de sitta ovanför barnens platser.
I idrottshallen provade vi denna veckan bla att snurra med rockringen, lite svårt men vad alla kämpade för att få den att gå runt!

v.38

Abborrarna

I veckan har vi påbörjat projektet av de fiskar som ska få pryda vår kapphall under året. Detta innebar ett besök i ateljén för första gången, för många av våra små. Spännande med alla härliga färger och att få kladda med vattenfärg.

 

Läsåret kommer också att präglas av vår matematiska utveckling, där ingår bland annat bygg och konstruktion. Något våra små Abborrar tycker är roligt att leka med varje dag.

Gäddorna

Vi skapar med regnbågens färger. Här har barnen gjort solar med några av våra byggleksaker. Vi pratar om vädret dagligen på samlingen och när dessa skapades var solen framme och kikade på oss.

V.37

Abborrarna

Vi njöt av veckans regn. Hur roligt som helst med alla stora vattenpölar på skolgården som vi kan upptäcka tillsammans.
Vi upptäcker olika saker att leka och bygga med. Magneterna är roliga att sätta på ventilationen och runt byggbordet kan vi leka med duplo samtidigt allihop.

Gäddorna

Nu har vi för första gången provat att bygga med de nya byggkuddarna i idrottshallen! Kul men inte så lätt.

 

Vi fortsätter skapa regnbågar i olika sorters material!

 

V.35

Laxarna

ormskinnet som vi tittade på i förra veckan har inspirerat till många nya ormar. I fönstret hänger nu allt ifrån vattensnokar till kola ormar och sallads ormar.

Abborrarna

I den här stora lådan, som vi fått av skolan ( varit bord i) får det plats många Abborrar i?

Gäddorna!

Den här veckan har vi gjort experiment med olika färger! Vad händer om vi ritar med olika färger på en tvättlapp och sen doppar ändarna i vatten? ”Färgerna flyttar sig- färgen lossnar” säger några barn.

Utflykt med gäddorna till stora stenen, uppdraget var att hitta olika färger i skogen. Det blev Svampar med färgerna gul, vit, lila, och brun, fjädrar som var svarta och vita. Blad som både var gröna och gula. fågelbajs och blåbär som var blåa. Vi hade en liten fika med oss i form av en kanelbulle och saft, läste dagens bok om grodan som var rädd och hörde konstiga ljud. Vi hörde både traktorer och fåglar.        En härlig förmiddag i skogen och nedanstående bilder valde flera barn att vi skulle visa för er vårdnadshavare. 

v.34

Abborrar

Nu har det börjat flera nya abborrar, och det tar lite tid att bla undersöka vår miljö på förskolan!

Gäddorna!

Vi tar med oss den stora tärningen och får olika uppdrag i i idrottshallen, beroende på hur många prickar det är. Lika – olika
Vi startar upp efter intresse bland barnen, Regnbåge tema!

Laxarna!

En snokskinn i burken ger ett intressant samtalsämne och funderingar! Vi söker på Ipad och ser att det stämmer, de kan både simma och äta mat utan att tugga!

V.28

Vi på förskolan och fritids önskar alla en härlig och skön sommar!

Under veckan har vi varit i skogen, hittat både blåbär, smultron och några kantareller. Bakat med play do lera och lekt tillsammans inomhus.

 

Vattenlek och fotbad är roligt och skönt att göra på förmiddagarna när vädret är lite svalare.

Nu är vårt uppdrag slutfört! Förskolan tog över ansvaret från skolan att mata grodynglen, nu är dom sista utsläppta vid bygdegården och får simma fritt i Vänern. 

V.27

Vem har flyttat in på förskolan bakom draperiet! Visst ser det ut som en skugga!!

                       

Vi är Abborrar, Gäddor och Laxar!

Den här veckan har barnen valt bilden när vi provade ”puttekulor” i bilbanan- >Oj vad fort de kunde åka fort.
Nu har våra fåglar samlats i en grupp på förskolan och några fåglar har fått flytta hem till barnen.
Med en bild av bad, blommor och båtar önskar vi er alla en skön sommar/ semester!

V.26 Gäddorna

v.25 Trevlig midsommar!

Gäddorna

Nu är vi som sköter om skolans) de som snart ska bli grodor!

 

Dom är hungriga och vi matar dom!

 

Abborrar och Gäddor hjälps åt med hinkarna med papper och plast till återvinningen, när hinkarna var tomma plockade vi blommor till midsommarfirandet och sen studerade vi sniglarna på vägen.

V 24

Abborrar

Vi passar på att leka så mycket vi kan med vatten nu i värmen! Något som är oerhört uppskattat bland både stora och små.

 

Vi delar regelbundet gruppen för att nå den språkliga utvecklingen på bästa sätt. I veckan fick de äldre gå till biblioteket och läsa boken om Tryntrollet.

Laxar

Tillsammans med fritids spelade vi vattenbrännboll. Det var väldigt roligt, och varmt. Tur att vi hade vatten att doppa valfri kroppsdel i 🙂 Nu tar Laxarna sommarledigt från bloggen. Ha en fin sommar så ses vi till hösten!

Gäddor

Nu avslutar vi vårt Trolltema! De här bilderna har majoriteten av barnen denna veckan valt att visa för er vårdnadshavare här på datorn.

Våra gamla ”små troll” sen hösten 2020 som varit med oss i Drama om Bockarna Bruse, får nu flytta hem till barnen. De har fått skapa och limmat en egen säng, med lakarn, kudde och täcke/filt till trollet.                                  Dessutom har dessutom läst boken om trollen ”Karius och Baktus”, i samband med detta fick barnen en tandborste med sig hem.

När vi var på vår utflykt till Trollstigen på Sandbäcken fick vi en liten låda med trollfrön av de gamla trollen i skogen, nu har vi planterat dom och efterhand får barnen ta med sig dom hem och vattna. Vi får se vad som kommer upp!

v.23

Gäddor

Vi har övat på siffror i veckan. Slå tärningen och leta rätt på samma antal på bilden!
Vi skapade även i ateljén i våra målarböcker. Den här gången målade vi hur trollväxter ser ut. Detta gjorde vi eftersom vi har fått trollfrön när vi var på trollstigen. Dessa ska vi plantera snart.

Abborrar

I veckan har vi hunnit med att leka en hel del med Gäddorna. I onsdags gick vi till gympan tillsammans. Vi lekte med fallskärmen och övade samarbete. Bollarna fick inte trilla av. Ibland gick det bra, ibland var det svårt.
Vi provade även yoga med Brum.

V.22

Laxarna

Vi fortsätter arbetet med troll. Här dramatiserar vi med handdockor. Barnen har själva hittat på berättelsen, och det finns både skogstroll, vanliga troll, och olika djur med i berättelsen.

Abborrar

Sommaren nalkas runt hörnet och vi njuter så mycket vi kan av solskenet och värmen. Vi har färdigställt alla 11 troll och ser fram emot sommaren tillsammans!

Gäddorna

Nu är Gäddornas troll färdiga att åka till Trollstigen på Sandbäcken och träffa andra trollkompisar.

 

Men ryggsäcken laddat så är det dags att åka iväg med buss!

Vi följer stigen in i skogen,, på vänster sida finns våra /Skärgårdsskolan troll . Förskolan har ett eget bo, vi lägger ner både Abborrarnas och Gäddornas stentroll. Ta hand om varandra!

v. 21

LAXAR

Denna vecka har bjudit på MYCKET vatten! Här utforskar några vattnets väg från vattenkannan ner i hinken via vattenhjulet. Väldigt spännande.

Vi tittade på grodynglen och hur de har utvecklats. Att ta in dem och titta på dem i lupp var väldigt kul!

ABBORRAR

Det var en riktigt blöt onsdag veckan bjöd på. Något som alla våra barn uppskattar. Samla vatten, göra geggamojja och hoppa i vattenpölar. Bättre kan helt enkelt inte utevistelsen bli!

 

I veckan har vi färdigställt våra stentroll till Trollstigen. Nu ska de bara transporteras dit så finns de tillgängliga att åka och kika på!

v.20

Gäddor

Den här veckan har alla i gruppen fått var sin ritbok. Barnen klistrar på en egen bild och sen letade vi bokstäver som finns i det egna namnet. Vi ritar  tex efter vilan och sen berättar/ skriver ner vad som händer på bilden.
Nu har många djur vaknat i skogen, vi lyfter på en stock och här var det fullt av gråsuggor. Oj vad det killar när den går i handen, i förstoringsglaset kan vi se att den har många ben och två antenner.

 

LAXAR

Denna vecka har vi skapat troll. Vi har även provat ut en trolldräkt. Hur ser troll ut? Hur bor de? Om någon vecka ska våra sten-troll som vi skapat ut till Trollstigen, tillsammans med skolbarnens sten-troll.

V.19

Laxar

Sista veckan med bokstaven M. Vi avslutar med att pyssla ihop möss.
Andra lax-gruppen jobbar på med T.

Abborrar 

I veckan har vi påbörjat våra stentroll till Trollstigen. Vi målar med färg och sedan ska de få ögon och svans.
Vi fortsätter vårt arbete med känslorna och jobbar under längre perioder med ungefär samma tillvägagångssätt för att alla barn ska få möjlighet att ta till sig arbetet i sin takt.
På vägen tillbaka från skogen passade vi även på att titta till skolans grodägg. De ska lära sig om grodans olika utvecklingsstadier och vi kikar gärna vi också. Nästa vecka hoppas vi på några yngel.

Gäddorna

Vi hittade vårt gamla stentroll från temat Bockarna Bruse tiden, tog med trollet till skolskogen där vi gömde Sissi som trollet nu heter. Under en stock får hon bo tillsvidare, vi ses nästa vecka.
Vi provar fritids Boccia spel, här tränar vi turtagning och matte, vem kom närmast den lilla vita kulan, avstånd) väger alla kloten lika mycket? tunga och lätta)

V.17

Laxar

Vi fortsatte prata om soptunnor, och sopor. Vad är sopor? Vi tittade på 3 olika bilder för att se om vi kunde hitta skräpet som var gömt. Lite klurigt, men vi hittade allt skräp.

Abborrar

Under veckan har vi jobbat mycket med vårt arbete med samhället och fordon. Vi använder oss av olika forum för att nå alla barnens intresse och filmerna om Bella Brandbil kan vi absolut se som en succé.

Gäddorna

Nu har våra fåglar fått färg på vingarna Göken, örnen, regnbågefågeln. ugglan .m.m
I vårt arbete med stad och samhälle har barnen som varit med och köpt sig ”vår skor ” hemma börjat intressera sig för affär. Vi startar upp en affär som har det mesta från skor till halsband såg mat och kanske någon leksak, en affär som det var förr i tiden.

Vad kostar skorna? Vi tränar turtagning                                                                  att handla respektive sälja.

 

V.16 

Abborrar

I veckan träffade vi Kompostina i skogen för att inleda vårt arbete med könslorna. Hon var ledsen för att någon hade slängt plast och papper i skogen. Abborrarna hjälpte till att samla in skräpet och en annan dag ska vi gå med det till återvinningen.
Vårt arbete med stad och samhälle fortsätter. Barnen i gruppen tycker att det är spännande och intressant med brandbilen så nu ska vi pyssla brandbilar av mjölkkartonger. Det blir roligt.
De lite äldre barnen i gruppen har visat ett stort intresse för Laxarnas olika spel. Så vi knåpade ihop ett eget, lite enklare, ”Vildkatten” som vi har spelat en hel del i veckan. Barnen fick önska föremål själva, bl. a. Kompostina och regnbågsskor.

Laxarna

Vi har introducerat ”Sopsamlarmonstren”. Abborrarna har jobbat med dem länge, och nu började även vi i Laxarna. Aqua-liv och Towalätt var först ut. Två olika monster som samlar på sopor och skräp. Detta är under vårt mål Hållbar utveckling. Sopsamlamonstren hjälper oss att sortera rätt, allt för miljön.

 

Vi har också läst Sagan om den lilla lilla gumman. Denna bok har vi jobbat med en del under året. Här ”läser” barnen de själva för varandra.

Gäddorna

I början på veckan var vi i skolskogen och upplevde våren! Solen sken, insekterna började vakna och fåglarna kvittra, vi hörde bla duvor . Under det barken på ett träd som låg ner hittar vi gråsuggor och små små larver med många ben. Vilken underbar förmiddag.
Vi målar några av de fåglar som barnen har visat intresse för. Ugglan, svanen, havsörn, höken, göken, fiskmåsen, blåmes och några till.
Vi har skapar egna fåglar i trolldeg, Nu får de torka och sen ska de få färg,

v. 15

Laxarna

Vi fortsätter att arbeta med ”Stad och samhälle” vi passar på att titta på skolans stad som ett tag funnits i biblioteket, Barnen fastnade för brandbilarna och elden, gård med hästtransport och ett stort sjukhus med helikopterplatta byggt i kartong, lego, papper och lera. Lite inspiration för våra gäddor.

 

I arbetet med samhället har vi ju även jobbat med vatten och vattenledningar. Här tillverkar vi våraegna vattenledningar, och planerar hur de ska gå. Helt raka rör, eller ska de svänga nåt?

Gäddorna

Vi fortsätter med vårt ” gula rum – Torsö samhället” ! En del av barnen relaterar till var de bor i förhållande till bla Torsö kyrka, Fågelö kapell och återvinningsstationen. Så nu finns de också med på kartan på golvet.

Abborrarna

Vädret har lite svårt att bestämma sig om vad vi har för årstid egentligen men Abborrarna har ändå passat på att göra vårfint i krukorna utanför.

v.14

Abborrarna

Vi jobbar vidare med arbetet om samhället. I fokus just nu är fordon och djur. Vilka fordon känner vi igen och vad har vi egentligen för djur i vår närhet? Mycket spännande.
Vårterminen kommer även att involvera känslor för våra små. Vi har valt att använda oss av Kompostina då det är en figur i vår vardag som väcker intresse hos barnen i gruppen. Men vad är det egentligen som gjort Kompostina så ledsen?

Laxarna

Sista veckan nu som vi jobbar med V. Vi repeterade Majas alfabetssång om vallmo, därefter provade vi att undersöka om vi hörde V i olika ord. Gjorde vi det så målade vi den bilden, ordet. Vi testade också att se om vi kunde höra hur många ljud vissa ord innehöll. Lite klurigt, men barnen var jätteduktiga!

 

Den ena av våra komposter har fått vila länge nu. Vi tittade till den för att se hur den mådde, och gjorde den redo för att ta emot ny mat!

Gäddorna

Några barn i taget målar på staffli, till lugn musik, men tiden går fort i ateljén. Bilden använder vi oss av att sätta våra fåglar i.

Vi tittar på underläggen och pratar om de olika fåglarna, ”jag gillar ankor ”säger ett barn , jag ser höken säger någon annan. Barnens erfarenhet talar.

V 13

G L A D P Å S K !! Vi lekte lite påsklekar idag, och avslutade med påskägg-jakt! Några påskkärringar och några påskharar var med, men även några ”vanliga” barn 🙂 Ha en fin påsk!

Gäddorna

Gäddorna gjorde fåglar som nu sitter i vårt påskträd i stan ,Inspirerade av detta målar och limmar upp bilder på fåglar som är intressanta. Höken, vi har lekt under hökens vingar kom! Ugglan har någon hört, havsörnen, skatan, kråkan m.m Naturligtvis tranorna som vi ofta hör!

 

V.12

Abborrarna

Under veckan har vi färdigställt påsk pysslet som skulle hängas i riset som ska stå i Esplanaden i Mariestad.
Vi anpassade påsk pysslet efter ålder på barnen så de små fick hålla sig till att rulla kulan i färg och de äldre fick måla kulan med pensel och prova klippa ut näbbar med saxen.
Sedan hjälptes vi åt att knyta fast kycklingarna i riset och då gällde det att hålla tungan rätt i mun.

Gäddorna

Vi fortsätter introducera och tillsammans ta reda på vad dom äter! Kuddarnas färger fick bli symbol för kött ätare och löv/gräs ätare, de 2 dinosaurierna på den blå kudden är barnen helt säkra på att de simmar i vattnet.

 

Vi räknar dinosauriens tår 1,2,3. Hur många tår har vi ? Vi räknar till fem, lika många fingrarna som vi har på en hand!

Laxarna

Vi fortsätter vårt arbete med bokstäverna. Vi är fortfarande på V, och denna vecka skapade vi V på ljusbordet. Vi sjunger också Majas alfabetssång, och på V handlar den om Vallmo.

 

Vi har även påskpyntat riset som pryder Esplanaden.

V.11

Abborrarna

Förra veckan upptäckte barnen att det var fullt i vår sortering hos Plastis och Pappis så då tog vi oss en promenad till återvinningen och hälsade på hos vår vänner. Där hjälptes vi åt allihop att slänga skräpet hos rätt sopsamlarmonster.

 

Nu är det inte långt kvar till påsk och i och med det har vi under veckan påbörjat årets påskpyssel till påskrisen som ska stå i esplanaden i Mariestad.

Gäddorna

Snart får du fritt välja sotare – men priset kan mångdubblas, särskilt i  glesbygden | Åboland | svenska.yle.fi
Eftersom sotaren i veckan kommit till Torsö för att sota hos flera av barnen/pedagog så har vi pratat om det yrket och vad hen gör på tex taket.
Skolbarnen har arbetat med dinosaurier och här får vi gäddor ta del av vad de har lärt sig, en elev berättar och visar bilder, vi jämför här ett av fotavtrycken med våra egna fötter.
Här får en av våra nya dinosaurien, den som gillar ägg, erbjudande att smaka på våra bananer.

Laxarna

Vi har börjat med en ny dramatisering, nu gör vi teater av ”Vargen och de sju killingarna”.

 

Vi har tränat på Jerusalema dance challenge. Tanken är att hela skolan ska dansa den tillsammans nästa vecka, det kommer bli häftigt!

v.10

Laxar

Nu pratar vi om vilka yrken som behövs för att laga en vattenläcka. Hur kommer vattnet in och ut ifrån skolan? Det är mycket att ta reda på. Vet ni hur många vattenkranar det finns i skolan? 50 stycken!

Gäddorna

I vårt Tema” Stad och samhälle” är det yrken vi kommit in på efter barnens intresse, vi söker på datorn här finns både ljud och bild.

 

Skylten med P blir plötsligt en Polisskylt, i leken blir de poliser som både kör bilar/cyklar och tar tjuvar.

 

Vi har tillsammans med abborrarna satt upp bilder på våra husdjur /nära djur där kan vi samtala om vem som har kaninen eller den röda katten. Inspiration och lek utifrån barnens erfarenheter och föräldrar som jobbar med djur, Här på hyllan har vi fått besök av djur som måste till veterinären de har kanske ont eller ska få ungar. Leken kan fortsätta!

V.9

Laxar

Lågstadiet bjöd in laxarna på en lite mini-föreläsning om dinosaurier. Eleverna berättade bland annat om hur mycket de vägde och vad de åt. På golvet fanns fotspår i verklig storlek, det var väldigt spännande!

Här handlar det om andra djur än dinosaurier. Kossor, grisar och hästar står och betar på inhägnade platser. Kapla-stavar är användbart till mycket.

Gäddor

I vårt ”Tema” tar vi med oss bil leken till Idrottshallen, Start, Polis, stop, Tanka, köra sakta och bärgningsbilen, står det på skyltarna. När bärgningsbilen syns får barnen uppdrag att hämta någon som behöver hjälp och att hålla iden i handen.

Ute i vår sk skolskol för första gången i år, vi upptäcker bla många röda sträck på både stenar och träd, varför det ? En tjej i förskoleklass visar och berättar för oss att här är det STOPP ! vi får inte gå förbi . Precis som för bilar, ibland är det rött ljus och då måste man stanna , grönt ljus får man köra.

V.8

Gäddorna

I vårt arbete i ”stad och samhälle” har vi jobbat djupare med bärgningsbilen, vad den har för jobb, hur den ser ut – kan vara både gula och röda. Vi tittar på film, leker och ritar.
Egen dramasaga när mössen tar plats i sången om ”5 små apor hoppade i sängen” En mus men flera möss…..

LAXAR

I vårt tema i Grön flagg, ”Stad och samhälle” har vi nu bland annat börjat undersöka hur samhället är uppbyggt. Här tittar vi på vattenledningar. Vart tar vattnet och smutsen vägen när det åker ner i handfatet? Under golvet trodde många, ut i havet någon annan. Vi tittade på en film som förklarade hur det låg till.

 

Vi har även fortsatt arbetet i Grön flagg med yrken. Här ser vi om hittar olika yrkeskategorier i tidningar.

V.7

ABBORRAR

Under sportlovsveckan har det varit skridskor på schemat för de flesta. Även vissa av de minsta övar för fullt på att få kontroll över skridskorna.

 

De flesta föredrar dock pulkan fortfarande. Det gäller att passa på så länge snön finns kvar.

Gäddorna

Att hjälpa varandra är självklart! De yngsta barnen tar gärna emot en åktur i pulkan.
i vårt Tema ”samhället ” är fordon i fokus just nu, att berätta för kompisen vad de olika fordonen heter stärker både språket, kunskapen och självförtroendet
Pussel i vårt Tema: För att lättare kunna pussla det nya ambulans pusslet så kan Ipaden vara ett hjälpmedel genom att tillsammans ta ett kort först.

V.6

Laxar

Denna veckan har det åkts skridskor fullt ut! Nästan varenda dag, varje ute-stund, har de flesta åkt skidskor åtminstone en liten stund.

 

Vi fortsatte den fysiska aktiviteten inomhus i gympasalen. Vi gjorde en motorikbana där bland annat kullerbyttor tränades.

 

Vi jobbar dagligen med värdegrunden. Här med hjälp av Alfons. Vi utgår ifrån Alfons bok om odjuret. Barnen återberättar boken med hjälp av dockteater.

V.5

Abborrar

Barnen har med lite hjälp klippt i papper och sen målat. Det blev snöflingor och sitter nu på våra fönster.

Gäddor

Vi fortsätter med vårt ”Tema samhälle” vi bygger och skapar var sin dra- bil i ateljén utifrån ”Boken Alla får åka med”.

 

Vi gör egna is tavlor, när kottar pinnar m.m frusit fast så hänger vi ut dom i vår kub,

 

Vi gör experiment med is! Mjölkkartong med vatten som nästan frusit ihop, bubblor ser vi och fyller ett hål med lite blå färg. Vi känner, tittar och upplever is och kyla.

LAXAR

Vi har denna veckan börjat titta på bokstaven I. Vilka hade I i sitt namn, vad finns det mer för ord som börjar på I? Igelkott, isbjörn, Ilse, is och Ingrid kom vi på. Vi sjöng också om blomman iris, ur Majas alfabet. Vi tittade på Livet i bokstavslandet, och slutligen målade vi I, både stora och lilla i.

 

Vi har också jobbat på med vårt tema i Grön flagg, ”Stad och samhälle”. Här berättar några av barnen om sina föräldrars yrken. Vad gör man på ett arbete? Vad finns det för olika yrken?

v.4

LAXAR

Vi fortsätter med N denna vecka. Vi tittade på klassikern ”Fem myror är fler än fyra elefanter”. Barnen tyckte det var jättekul!

 

Vi skapade bokstaven N med våra kroppar.

 

I vårt arbete med Grön flagg jobbar vi på med yrken. Nu har vi pratat om att vara bonde. Hur är det att arbeta som lantbrukare, vad gör man då? Vi avslutade med leken ”En bonde i vår by”.

ABBORRAR

I veckan försökte vi experimentera med såpbubblor i kylan tillsammans med gäddorna. Det blev tyvärr inte riktigt som tänkt men barnen tyckte det var väldigt roligt att jaga bubblorna ändå.

 

Vi fortsätter jobba med sopsamlarmonstren. I veckan har vi målat Plastis.

Gäddor

V i gör ett experiment med vatten, skapar eget färgat vatten och hänger ut handskarna. Vad händer nu?
Händerna är kalla! en har gått sönder, på tummen. Vi tar in den för att se vad som händer nu, flera barn säger den smälter. Men hur känns den, kall och hal !
Vi utgår från boken” Alla får åka med” vi gör egna bilar av plastlådor, limmar på hjul och ljus m.m De ska sen kan vara med i leken, fler mjuka djur får plats i bilen

v.3

ABBORRAR

Vi har under veckan plockat in julpyntet från skogen. Tyvärr var delar av julpyntet förstört. Vi samlade ihop det och lämnade det hos Plastis när vi kom tillbaka. ”Älgarna trodde nog att det var äpplen” konstaterades det

 

Sopsamlarmonstren har flyttat in på avdelningen.

 

Vi har också hunnit testa basket!

Gäddorna

Snö experiment!

När mer snö kom, gick vi ut och hämtade in den nya snön i två hinkar. Vi undersöker, gräver i snön, Vad händer med snön när man kramar den i handen? Det blir droppar säger barnen, det blir vatten! Vi provar många gånger.

Titta! Olof har fått en kompis.

 

Efter lunch ser snön ut så här, vatten, isklumpar och lite bubblor! Snön har smält!

V.2

 

Laxar

Stora laxarna var i gympasalen och lekte olika lekar. Bland annat ”björnen sover”, lika rolig i alla åldrar. De yngre laxarna lekte skeppsbrott!
De yngre laxarna spelade rim-memory. BORG och MYRA rimmar inte!

 

Tillsammans försökte vi skapa ett ”N”, det var inte det lättaste!
Men till slut, med lite vägledning, gick det! Veckans bokstav är N.

Gäddor och Abborrar

Nu har vi dansat ut julen! I samband med detta fick vi paket som vi i 4 grupper öppnade tillsammans. Det var olika fordon och bok som passar till vårt Tema samhälle där vi nu fortsätter in på olika fordon speciellt som finns i vår närmiljö men också olika sorters yrken.

V.1

Då var ledigheten slut, och vardagen tillbaka. Snön lyste med sin frånvaro under de lediga dagarna, men nu äntligen kom den! Inte särskilt mycket, men tillräckligt för att kunna åka på kullen!

 

V.52 Tack för det här blogg året!

God Jul och ett riktigt Gott nytt 2021 önskar vi er alla!

Här i Esplanaden i Mariestad står vår stolta gran, tillsammans med andra förskolor i ”Förskolans Granparad”

 

Under veckan har vi provat på reflexjakt ute i mörkret, med ficklampa i mörkret. Här måste man samarbeta lysa, leta och kryssa för vilka man hittat.

V.51 

Laxar

Tomtens säck var tom, och vi fick hjälpa till med att fylla den med leksaker som hade ramlat ut på gömda ställen gården. Spännande att leta efter tyckte vi!

 

Vi har under några veckor jobbat med bokstaven R. Här målar vi Rönn. Vi har tittat på vart man kan hitta R, och hur låter R. Vi jämförde olika ord med R och utan R, vad var likheterna och skillnaderna?

Abborrar 

Vi inledde veckan med att Kompostina kom och delade ut presenter på samlingen. Vi fick varsin reflex som kan vara bra i vintermörkret.

 

Vi har även hunnit med att gå till skogen och pynta en gran tillsammans med Gäddorna.

 

I granen hängde vi upp olika material från våra kompisar sopsamlarmonstern. Bananskalet för Kompostina, kartongen för Pappis och plastarket för Plastis. Nästa vecka ska vi gå tillbaka för att undersöka vad som händer med de olika materialen.

Gäddor.

Som avslutning på den här terminen, i vårt arbete om samhället har vi gjort egna julkort som vi lagt på den gula postlådan utanför Förskolans staket.

Vi har sett genom fönstret att postbilen hämtat breven, i dag var det en tjej som körde den blå postbilen. Nu får vi bara vänta och se om gäddorna får post i den egna brevlådan och då vet vi hur det fungerar att skicka post i samhället.

V.50

Abborrar

Nu närmar sig julen med stormsteg och det vill vi givetvis uppmärksamma barnen. I veckan har vi därför hunnit med att baka pepparkakor. Det kavlades och trycktes ut figurer med formerna men det hanns även med att äta en del deg mellan varven. Vi åt en del av pepparkakorna på torsdagens gemensamma luciafirande och resterande fick barnen med sig hem i ett paket.
Vi passade även på att besöka ateljén i veckan för att julpyssla. Vi övade vår finmotorik med saxen och sedan limmade vi på dekorationerna på varsin gran.

Laxar

Denna vecka har vi bakat pepparkakor i hela huset. Dessa smaskade vi på efter att vi hade firat lucia.
Vi har också pratat om pengar. Vart kommer pengarna ifrån? Vad handlar man med i affären? Pengar, eller elektroniska pengar, kort?

 

Julpyssel p G!

 

Och som sagt, Lucia!

Gäddor

I vårt arbete med Samhället är barnen intresserade av bla den blå postbilen som ibland tom. kommer med paket till Skärgårdsskolan. Vi pratar om barnens brevlådor. Nu göra vi egna kort, lägger på dom i den gula lådan utanför staketet. sen får vi se om korten kommer i barnens egna brevlådor.
Vi har letat och tagit in pinnar ifrån skogen, torkat dom. En del var långa andra korta. Vi mäter och ser vilken som är längst osv. Nu blir det PINTOMTAR!

V.49

Laxar

Nissen har flyttat i hos os igen! Denna gång kom han med post, där han ger oss uppdrag! Första uppdraget var att säga något snällt till en kompis. Det var lättare sagt än gjort! Många tyckte att kompisarna hade fina kläder, och påpekade det. Men det finns kanske andra saker man kan säga för att säga något snällt till en kompis?
Vi har även pratat om Freddy. Han är arg, och varför kan man vara arg? VI läste boken ”Förskolan Rävlyan- ojdå!” Den handlar om barn på en förskola, och hur de känner när de är arga, och vad de gör åt det.

Gäddorna

Nu har den stora kartongen blivit ett hus, vi tar ut fönster och en dörr, blandade färger på tak och väggar. Barnen mäter på olika håll. Här inne kan vi få plats 3 st Gäddor, men när det kommer ett fritids barn så får bara 1 plats där inne, vi reflekterar? Fritids barnen är mycket större.
Som en liten adventskalender tittar vi på Djuren på Djuris på UR                       I en glänta i skogen ligger förskolan Djuris.

Till serien finns även musikvideor och korta klipp om känslor. Vi pratar sen om hur det blev i filmen och hur man kan känna sig.

V.48

Abborrar

Abborrarna har under hösten arbetat med källsortering och återvinning. I veckan har vi tagit steget att sammankoppla detta med samhället. Vi har därför börjat göra utflykter till återvinningscentralen.

Laxar

Denna veckan har vi haft besök av delar av Cirkus Nikolajeff. Esmeralda och Fabian var här och visade olika tricks, jätteroligt! Det avslutades med att några barn fick hjälpa till genom att ställa sig på knä och Fabian gjorde en volt över dem!
Vi har blivit inbjudna av kommunen att tillsammans med de andra förskolorna i stan pynta en egen gran. Denna ska sedan sättas upp i stan, och här är vårat bidrag! Vi har jobbat med nedbrytningsbart material när vi skapat vårat pynt, detta för att aktiviteten som kommunen skapat har ett hållbarhetsfokus.

V.47

Gäddor.

Vi fortsätter arbeta med KÄNSLOR här med känslan Glad! Barnen tar hand om dockan som nu får varma kläder, inga spår av plåstren från det att Freddy var så ledsen förra veckan.

 

Vi experimenterar med kastanjer, lägger några som var kalla i en mugg och varma i den andra. Vad händer ? Vi tränar sen på orden flyter och sjunker.

V.46

Laxarna

Denna veckan undersökte vi bokstaven E. Hur låter den? Vi hörde att det kunde låta på två olika sätt. Vi sjöng Majas alfabetssång om E, och vi gick på E-jakt. Hur många E kunde vi hitta, och vart?
Vi pratade om olika yrken. Vad är ett yrke? Finns det något yrke på Torsö? När vi frågade barnen vad de trodde att vi pedagoger jobbade med så svarade de med kor och dator. 🙂
Vi var i skogen, och jobbade jättemycket med våran koja, som mer eller minde låg ner i starten. Nu är den jättefin och rymlig!

Gäddorna

Vi dramatiserar bockarna bruse på en stock! Alla våra stentroll är med, de pratar olika, snällt eller argt.

V.45

Abborrarna

Vi arbetar vidare med färger, här är det små bilar, bussar, båtar flygplan m.m. som letar och hittar sin färgprick.

Gäddor

Vi har varit ute på en ”Titta på hus promenad” då upptäckte vi en liten bro! Det blev rekvisita till De tre bockarna bruse! Barnen var bockarna och pedagogen trollet.
Vi letar pluppar och bokstäver i olika färger, vi hittar den egna bokstaven men också mamma och pappas.

Laxar

Inför nästa veckas trivselgrupp-aktivtet har vi lyssnat på Pippi hittar en spunk, och även läst boken om det, oh sett filmklippet som handlar om när Pippi hittar en spunk. Vi har målat Pippi, Tommy och Annika, där de är sakletare. Vi tittade på hur bilden i boken såg ut, och försökte måla utifrån det. Barnen var jätteduktiga, och väldigt noggranna.

 

Fantasin har flödat. barnen har byggt och skapat olika verk, här av kaplastavar och stora plusplus.

V.44

Laxar

Denna veckan har vi haft halloweentema på det mesta vi gjort. Här gör vi halloweenpyssel, vi har haft halloweendisco med utklädda barn och pedagoger, och vi har tittat på halloweenfilm.

 

Vi har även haft lite halloweenknep-och knåp. Vi skulle utföra olika uppdrag som hade halloweentema. Barnen var jätteduktiga.

Abborrar

Här arbetar abborrarna både med pensel och händer utifrån sin favoritfärg för dagen!

 

Balansgång, på olika sätt var den här veckan tema!

Gäddor

Vi fortsätter arbeta med sagan om de” 3 Bockarna Bruse” här har det kommit till 2 nya troll . Tillsammans berättar vi sagan!

 

V.43

Laxar

De ”stora” laxarna har fått spela upp en liten teaterföreställning för de andra laxarna. De dramatiserade ”Bockarna Bruse”, med en liten egen ”twist” på sagan. Här ligger en dansande akrobat-fisk under en bro.

 

De yngre laxarna har fortsatt med sagan om ”Petter och hans fyra getter”. Här turas de om att ”läsa” sagan för varandra. De kan sagan mer eller mindre utantill nu, och är duktiga på att rimma!

Abborrarna

Abborrarna tränar här på färger, genom att hämta saker och lägga på rätt färg.
Abborrar och Gäddor gör ett experiment ! Den här pumpan kan bli gul men hur lång tid tar det. Vi går förbi den varje dag på väg till och från matsalen. Har det hänt något?

Gäddorna.

Vi skapar olika färger, med magneter som här blir en snurra!
Plåtburk och några magnetstavar och plötsligt blir det en Elefant!

V 42.Laxar

Vi har pratat om ”Liten” som gestaltar olika känslor, liksom Freddy, vår Friendly-docka. Här är känslan för dagen rädd, och vi har pratat om hur man känner sig när man är rädd, och vad man kan bli rädd för.
Barnen har hittat på en egen version av Bockarna Bruse. Här dramatiserar den berättelsen, och det är två troll som väntar på något att äta.

 

De flesta husen har kommit in, och vi har satt upp bilderna så att barnen kan titta på dem. Vad vi har inne i husen är väldigt intressant, och många vill gladeligen berätta.

Gäddor

Nu utforskar vi med hjälp av vårt nya ljusbord, här är det färger i plastfickor som används för att göra mönster, bokstäver m.m

Abborrarna.

Gäddorna har först målat varsin teckning i ateljén och sen gjort träd av sina avritade händer.

Gäddorna.

Gruppen fortsätter att arbeta utifrån sagan om Bockarna Bruse men också i sagan om Petter och hans 4 getter finns det ju faktiskt ett troll. Med ”stenfärg” och fantasi kommer vi ha 6 troll till en egen saga.

                                                                   

V.41 Gäddor

Vi fortsätter arbeta med Bockarna Bruse, men på den här bilden ser det annorlunda ut. Barnen säger att trollet inte är arg utan glad! Säger Hej till bockarna som går över. Det är ett snällt troll! Vi ritar dit en svans för det vill nog hon ha, det här är en flicka konstaterar barnen.
Att skala både äpplen och päron vid frukten på förmiddagen, är både spännande och gott!

Abborrar

Här dramatiserar vi Bockarna Bruse med hjälp av mössor, pallar, och en bänk. Alla är med och går över bron. Men här undrar en av bockarna, vart tog trollet vägen?

V.40

Laxar

Vi har under veckan pratat om Astrid Lindgren och hennes Emil i Lönneberga, vi har övat på några av sångerna till Emil som lite längre fram ska sjungas tillsammans med skolbarnen i våra trygghetsgrupper. Här målar vi Emil och Ida på grinden med sångerna som bakgrunds musik.

                                                                                                                                 Gäddor

Vi fortsätter att bygga och dramatisera om Bockarna Bruse och deras bro. Här får pandan symbolisera trollet.

 

Vi skapar i olika färger här med fingrarna, men vem har gått här? Kanske bockarna Bruse!

Abborrar

Skapar egna löv till vårt höstträd!

 

Vi tränar även färg och känsel i drotthallen, med hjälp av balansbanan och färgcirklarna.

v.39

Laxar

Vi fortsätter jobba med drama. Här har v pratat om vad som gör oss glada. De flesta bli glada av glass eller godis kom det fram. Här dramatiserar vi hur vi känner, när vi får något som vi gillar, exempelvis en glass. Men vi pratade om att man även kan må bra och känna sig glad av andra saker än just glass och godis. Till exempel kan man må bra och bli glad av att någon vill leka med en.

 

Något som de flesta vill göra är att bygga en koja. Och i den kojan bor alla möjliga konstellationer, mormor, mamma och barn, eller mamma, pappa och barn, eller storebror och bebis.

 

Vi har sjungit sånger om bokstäverna A och S, från Majas alfabetssånger. Barnen är jätteduktiga, och kan allt om trädet ask och smörblommor. Här har de letat efter A i en text, och klippt ut dem och klistrat upp på ett papper med ett askblad på. Sedan har de färglagt utifrån hur ett askblad ser ut.

Gäddor och Abborrar

 

Vi har denna veckan börjat arbeta med ”Bockarna Bruse” genom att bla läsa och dramatisera den!

 

Här går bockarna bruse över bron , trollet ligger under bron och väntar!

Gäddorna

Tillsammans i skogen upptäcker barnen många hål i en gammal stock och plötsligt kommer det ut flera gråsuggor. En lyckas vi titta på i vår lupp.

V.38 Gäddor

Första gången i skogen som grupp, vi utforskar skolskogen ” Många vassa pinnar ” berättar barnen och tittar upp.
På vägen tillbaka från skogen, undersöker vi om det fortfarande finns bin kvar i hålen ,Skolans och förskolans bi hotell.

Abborrar och Gäddor

Vi arbetar med färger på många olika sätt!

 

Laxar

Vi var i gympasalen och använde oss av rockringar på olika sätt! Här är de ”äldre” laxarna.
Vi har jobbat med att rita av oss själva. Barnen har tittat på sig själva i spegeln, och ritat av det de ser. Jättefina bilder!

V.37                                                                                                                            Abborrar och Gäddor 

Abborrarna benämner och sjunger om färgerna och figurerna under!
Båda grupperna lär sig tecken för olika färger och Gäddorna sätter  sin bild på respektive färg och tecken.
Vi hittar fina färger även ute på gården!

Laxar

Vi har jobbat mycket mer rim och ramsor denna vecka. Här läser vi om ”Petter och hans fyra getter”, en saga som barnen gillade väldigt mycket. Vi har också repeterat ramsan om päronglass, som barnen vi det här laget är jätteduktiga på!

 

Vi var också i gympasalen och svettades. Här värmer vi upp kroppen med ”tunnel-datten”. Sedan fortsatte vi med bland annat ”skepps-stafett” och yoga som avslappning.

V.36 Abborrar och Gäddor

Vi letar och hittar saker som som passar på våra färgade underlägg!

Grupperna, Abborrar och Gäddor skapar färg i var sin fruktlådan. Vi tränar samarbete och målar där det fattas färg!

Hösten ä på intåg, och här kommer Laxarnas första inlägg för i höst. Vi har rivstartat med 19 Laxar, som är uppdelade i två grupper. De som är födda 2015 som är med Ulrika och Florije, och de som ä födda 2016 och de är med Anna och Sofie. Några av höstens nyheter är att vi kommer jobba med drama. I vårt arbete med Grön flagg kommer vi arbeta med ”Stad och samhälle”. Vi kommer även att arbeta mer med Friendy, som i korta drag berör värdegrunden, ett ständigt aktuellt ämne.

Här ligger Freddy, våran Friendy-docka. Hen är ledsen, och vi måste få henne glad, hur skulle vi göra?
Bockarna Bruse-dramatisering. Vi läser Bockarna bruse, och barnen har fått hjälpa till med sagan, och här även dramatiserar sagan.

 

V.35 Abborrar och Gäddor                                                                                        Vi börjar arbetar med ” FÄRGER”  på olika sätt både ute och inne!            Benämna, hitta rätt färg, skapa osv.

V.27

Denna veckan har bjudit på lite svalare väder tack och lov. Vi fick ta på oss stövlar och regnkläder vissa dagar då det kom skurar emellanåt.
Vi har tittat till våra odlingar, jordgubbar, tomater och paprikor bland annat.
Vi bakade chokladmuffins en dag, de blev väldigt goda!
Vi har även hissat våran nya ”Grön-flagg”-flagga. Det krävs tydligen många personal för detta.

V.26 Laxar, Abborrar och Gäddor

Denna veckan har det minst sagt vart varmt! Vi har varvat inne och ute-aktiviteter så mycket vi kunnat. Några av barnen har gjort egna fjärils-matare!

     

Här är en av inne-aktiviteterna. Loom-bands på spik-tavlor. Många fina mönster och former blir det.
Lite av-svalkande fotbad inomhus i värmen kändes skönt!

V.25 Abborrarna 

Abborrarna på väg hem till förskolan efter en upptäcktsfärd i skolskogen,barnen säger ” myror, gråsuggor, skalbaggar och många kottar”

Sista dagen innan midsommarafton firar vi helgen med att                            plocka lite blommor, dekorera fyren och dansa tillsammans runt den.

Trevlig Helg!

V.24

Abborrarna

Vi jobbar med vårt bihotell här tittar vi  även in i en bikupa och bjuder på honungsmelon.

Hela Förskolans bihotell ett rum från varje grupp!

Abborrar, Gäddor, Minilaxar och Storlaxar!

V.23

Laxarna

Vi sorterade oss själva på olika sätt. Vi tittade på ”Miniräknarna” först där de sorterade på olika sätt, och sen sorterade vi oss själva på flera sätt. Här i åldrar.

 

Vi fortsatte även med våra bi-hotell. Vi målar dem.

 

Och samlade innehåll till det..

Abborrar

Vi fortsätter arbeta med vårt bi hotell, med barnens inflytande och en omröstning blev färgen gul.

 

Vi utforskar skolskogen och vad som finns under stenarna denna veckan också, vi hittade både gråsuggor, myror, skalbaggar och en grön mask som kröp om kring på pedagogens arm.

V.22

Laxar

Vi har blivit inbjudna av Mariestads kommun att delta i en aktivitet med fokus på ekosystem och biologisk mångfald. Detta genom att skapa egna bi-hotell. Vi har precis startat upp, och denna veckan slipade vi grunden till hotellet. Maria på skolan hjälpte oss att snickra ihop den.
Vi har även hunnit med att jobba med bokstäverna O och B. Vi tittade på ”Livet i bokstavslandet” och läste Lennart Hellsings texter om bokstäverna.

Abborrar

Även Gäddor och Abborrar har slipat på sina kuber som vi sen ska sätta ihop till ett större bi hotell.

 

Vi matar maskarna i komposten med mat 2 ggr i veckan och de blir bara fler och fler

Gäddor

Denna veckan har vi förutom bi-hotell skapat egna foto-ramar i ateljén!

V.21

Abborrarna

Vi pusslar med stora bitar, om man hjälps åt går det mycket lättare att få rätt bit på rätt plats och siffrorna i tur och ordning. Vi både vi räknade, gick och hoppade på den långa siffer mattan.

I skogen fortsätter vi med att lyfta på stenarna för se vem som bor där! Många Gråsuggorna i olika storlekar och med många ben. Att hålla i dom är en upplevelse som en hel del uppskattar.                                                                Vi letar och hittar harsyra att smaka på fast de är så små. Barnen gör grimaser, de är faktiskt sura men lite goda.                                                        Gäddorna

Vi dansade Limbo! Det var så kul, och nästan alla barn som var här va med. Anna höll i gardinstången, och musiken rullade på! Mycket skratt och glada barn!

Laxarna

Kort vecka denna vecka! Vi hann med att titta på ”Livet i bokstavslandet”, och denna gång provade vi ett lite svårare avsnitt. Vi tittade på bokstäverna S och K, och att de tillsammans kan låta som ett ”nytt” ljud, SK. Vi funderade på om vi kom på några ord som började på SK, och det gjorde vi!
Vi pratade jobbade också med ”geometriska former”. Vi pratade om vad som kännetecknar de olika formerna, hur många hörn har de, sedan gick vi på form-jakt, där vi skulle hitta rektanglar, cirklar och trianglar.

V.20

Denna veckan firade vi Förskolans dag den 14/5. Vi var i våra trygghetsgrupper med skolbarnen och lekte olika lekar, blåste såpbubblor, hoppade hopprep och cyklade. Alla tyckte att det var jätteroligt! Efteråt åt Gäddor och Laxar tillsammans med skolbarnen.

Laxarna

Vi har övat på ”siffra-antal” denna vecka. Vi slog tärningen, och ställde oss på rätt siffra, som antalet prickar på tärningen visade.

Abborrarna

På upptäckts promenad i närmiljön, vi såg traktorer och hälsade/ vinkade på kalvarna. Många fina ”rosor”  solrosor  att både plocka och att blåsa på. 

Tillsammans har vi byggt ett bo till dinosaurierna, av en pallkrage.                       ” Dinosaurieland ” barnen öste sand i och djuren fick flytta in, en del var både hungriga och törstiga.

 

V.19

Denna vecka har vi jobbat mycket med mönster. Vi har försökt se mönstret i olika saker, vi har lagt egna mönster, och härmat efter mönster. Barnen hade flera förklaringar till vad ett mönster är. Halsband sa någon, någon annan sa färger.

 

Vi har även varit ute i skogen, där hade vi natur-bingo, tillsammans med förskoleklassen denna gång.

 

Vi skapar konst efter intresse! Även på Ipaden – Maskiner eller musik.

Gäddorna

Barnen skapar Fjärilar och Blommor, många fina färger som man blir glad av. Regnbågsfjärilar !

 

V.18

Laxarna

Några av laxarna testar att fotografera varandra. Vissa gånger blir det suddigt, andra inte? Ska vi stå långt bort eller nära? Fotografen bestämmer!
Vi testar photobooth. Titta vad tokigt det kan se ut!

Gäddorna

I ateljén skapar vi vårteckningar. Hur skapar man blommor som växer utomhus? Vattenfärg, papper, bokstäver och pennor är några av barnens lösningar.

Abborrarna

Under veckan har vi introducerat Abborrarnas sjukväska, här är det Doddo som  fått bandage, barnen har tagit febern och lyssnat på hjärtat.

 

Vi provar något nytt! Först kastar vi bollar genom ringarna sen får barnen ta sig igenom själva genom en liten eller stor ring.

V.17

Laxarna

Vi tejpade upp silvertejp på asfalten, och gjorde ett mönster. Därefter ritade barnen med gatukritor, så det blev ett jättefint mönster.
Alla hjälpte till, några tyckte att vi skulle borsta bort överflödigt ”damm”.
Det färdiga resultatet!

Abborrarna

Vad händer i skogen? Vi är tillbaka vid myrstacken och ger de både lite socker och fruktbitar, En del av barnen tycker myrorna är otäcka andra vill gärna fånga dom.

Längre upp i skogen åt vi frukt och upptäckte allt runt omkring bla den STORA stenen.

V.16                                                                                                                                    Abborrarna

Vi utforskar naturen, idag tar vi med lite fruktbitar och lägger på myrstacken. Dom har vaknat säger flera barn!

 

Vi provar olika målartekniker först pastellkritor och sen vattenfärger ovanpå. Roligt och spännande!

Laxarna

Solen har börjat titta fram allt mer och mer, och våren är på gång! Vi plockade fram gatukritorna och skrev och ritade på marken!

V.15

GLAD PÅSK! 

Önskar alla på förskolan Torsö skärgårdsskola.

Härligt glada påskharar och tuppar har hittat till förskolan!

 

Här är påskgummor / gubbar och andra kompisar på startbanan mot Blåkulla.
Alla påskkärringar och påskgubbar dansar med techno-hönan!
Som påsklovsaktivitet har fritidsbarnen och förskolebarnen fått göra färgglada gelétvålar.

 

Gelétvålarna såg ut som godis men barnen kom fram till att tvålarna får man bara använda för att tvätta händerna med. Några av barnen provade att tvätta händerna med en liten bit på förskolan medan några ville spara och prova hemma.
I dessa Corona tider har även barnen snappat upp vad det handlar om. Här har ett barn ritat ”en bacill”.

Abborrarna

Nu har vi upptäckt att myrorna vaknat och börjat jobba, intressant men vi tittat på avstånd!

 

Vår känslor när vi kan både rita och samarbeta ute i solen!

V.14 Abborrarna

Barnens fokus för dagen, är bla. att para ihop liten och stor, sen rullar vi de små cirklarna runt runt i idrottshallen. Roligt!

 

Vi hänger upp våra tryckta HÄNDER i björkgrenen ! Det blåser säger barnen.

Gäddorna

Bollspring i idrottshallen!

V.14

Vi fortsätter med vår egna ”MJÖLKBILD” barnen har först letat upp alla djuren, vi har tagit kort med vår Ipad och sen satt upp bilderna och samtalat om igen vad som finns på bilden. Naturligtvis finns det med en traktor, röd.

 

Vi provar ringarna i Idrottshallen, de äldre Abborrarna känner att de klarar av att hålla kvar, provar många gånger.

 

I väntan på mellanmålet, läser en av Laxarna ”lilla Sjöjungfrun ” med hjälp av bilderna och en pedagog för två Abborrar. Uppskattat!

V.13

Laxarna

Varje vecka går vi till gympasalen och har olika aktiviteter. Denna gång lekte vi olika leka. Här leker vi ”Gammelgäddan”, en lek som barnen lekt många gånger nu. Detta för att alla ska lära sig den ordentligt. Det gäller att man som ”vanlig” fisk ska akta sig för Gammelgäddan som ligger och sover mitt i vattnet, för plötsligt vaknar hen, och är hungrig på fisk!

 

En annan lek vi gjorde var ”boll-datten”, väldigt uppskattat!

V.12   

Laxarna

Vi fortsatte med våra sagor som vi skrev förra veckan. Båda sagorna innefattade en dinosaurie, och det kan vara lite svårt att rita en sådan. Vi tog hjälp av en Ipad, och hittade en bild som vi ritade av.

   

            Abborrarna

Skärgårdsskolans trygghetsgrupper har träffats och gjort tulpaner av sina händer som nu sitter i matsalen. Abborrarna var inte med den här gången utan skapade blommor av sina händer i ateljen. Nu har även vi ritat av, limmat, laminerat och satt upp våra blom händer i vårt vink fönster.

På väg till skogen, passar vi på att titta på våra blommor i fönstret från utsidan. Vems är vems? namnen står på insidan mer flera barn känner igen sin hand, på färgen och storleken.

V.11                                                                                                                         Abborrarna

Vi tränar samarbete i gruppen Abborrarna genom att tillsammans lägga ut, räkna och gå balans på de olika färgade cirklarna i idrottshallen.

Laxarna

Denna vecka har vi jobbat med sagor på olika sätt. Vi har som vanligt läst böcker, vilket vi gör dagligen. Men vi har även skapat egna sagor. Barnen har använt sin fantasi, och tillsammans har vi gjort sagor. De äldre laxarna gjorde en, och de yngre laxarna gjorde en annan. De äldre har även ritat bilder till sagan. Väldigt spännande att se och läsa, de var jätteduktiga.

I onsdags hade vi besök av en man som berättade sagor för oss. Efter det fick vi gestalta sagan, och alla barnen tyckte det var jättekul! Detta var genom ”Skapande förskola”, som besökte oss på Torsö.

V.10

VI målar och ritar av händer , det killas säger barnen! Det ska senare bli lite vårblommor!

 

Här provar barnen själva att pensla under fötterna på varandra!                    Med bara pensel  var skönare än med färg.

 

Vi arbetar med olika funktionshinder. Här pratar vi bla om fötter, att inte kunna gå, dockan får symbolisera detta. Ont i både foten och huvudet.

Gäddorna

Vi arbetar med olika funktionshinder: Här provar vi att inte kunna se! Här leder en kompis den andra, man måste kunna lita på varandra!

Laxarna

I början av veckan började barnen rita djurmasker. Detta blev väldigt populärt. Så nu har alla barn gjort egna djurmasker. Vi bestämde att vi har djurmaskerna här på förskolan, i deras egna låda. Så kan man leka med dem här. Några har gjort flera, och då kanske de kan ta hem en av maskerna.

V.9

Abborrarna

Tillsammans känner vi på den röda mjuka bollen, vi spelar trumma!

 

Vi provar här både syn och känsel, vad kan det vara? Gosigt! Det är inte alltid så lätt att beskriva med ord!

Laxarna

Denna vecka har vi jobbat med mönster. Barnen har fått göra egna mönster, gjort en mall, och pärlat halsband eller pärlplattor utifrån det.

 

Vi insåg ganska snabbt att det inte var jätte-enkelt. Vad är egentligen ett mönster? Vi pratade om att ett mönster ofta upprepar sig, och då blev det lite klurigare att lägga ett mönster.

V.8

Abborrarna

Balans! Efter att ha gått på en lång bana i Idrottshallen, bygger barnen här om den. En maskin eller kan det vara ett flygplan?

Laxarna

Vi pratade om magnetism i måndags. Vad är magnetiskt, och vad är inte magnetiskt? Vi tittade på ”Tiggy testar” där de undersöker magnetism. De gör även en racer-bana, vilket vi gjorde också. Gem blev till racing-bilar, som styrdes av magneter.

Vi fortsatte även arbetet med ljudvågor som vi arbetat med ett tag nu. Vi gjorde burk-telefoner och alla förvånades och gladdes åt att vi hörde varandra genom plast-muggen.

V.7 Abborrar

Vi fortsätter skapa på vår STORA TILLSAMMANS TAVLA limmar, tittar och samtalar om bilderna och hittar sig själva .

Abborrarna

Vi fortsätter skapa på vår tavla, barnen fyller på med bokstäver, makaroner, paketsnören, piprensare m.m med limstift, Att sen hitta sin bild av sig själv, då är det lycka!

Gäddorna

Tillsammans gör vi en snögubbe, nu finns dom både ute och inne!

Laxarna

Vi fick lite snö till allas förtjusning! Alla madrasser åkte fram, vi gjorde snöänglar, och snögubbar dubbelt så stora som barnen!

 

Vi fortsätter vårt arbete inom Grön flagg. Temat i år som vi valt att arbeta med är ju ”Livsstil och hälsa”. Här har vi arbetat med hur man är en bra kompis. Vad ska an göra, och vad ska man inte göra. Barnen har många tankar, som inte alltid är lika lätta att använda i praktiken 😉

V.5

Abborrarna

Vi målar tillsammans, på flera olika sätt och på olika sätt!

Vi går på språkpromenad , letar bla efter traktorer och här är det spår! Kolla

Laxarna

Denna veckan har vi undersökt vad som flyter, och vad som sjunker. Vad är det som gör att olika saker flyter respektive sjunker?

 

Vi har även provat att måla med munnen. Hur känns det att inte ha några händer när man ska måla? Det finns ju människor som inte har några händer.

v.3

Laxarna

Denna vecka dansade vi ut julen, tillsammans med skolbarnen. Vi dansade genom hela skolan, från förskolan till mellanstadiet. En av alla de gemensamma aktiviteter vi gör tillsammans med skolan, för att stärka ”vi-känslan”.

Efter julgransplundringen gick förskolan tillbaka till sig, och där väntade julklappar från Nissen! Han tyckte att vi hade jobbat på så bra, så vi fick julklappar. Här byggs det med den ena av julklapparna, ett material som gick att bygga ihop på oändligt många sätt!

Abborrarna

Den här veckan har vi introducerat overhead-maskinen för barnen. De fick lägga olika djur på maskinen och sen undersökte de vidare genom att lägga på bilar, händer m.m. Barnen tyckte att det var spännande med något nytt och var mest intresserade av ljuset från maskinen.

V. 2 2020

Laxarna

Nu är julledigheter och klämdagar över för denna gång, och förskolans alla barn är tillbaka, härligt! Vi startade upp med en gemensam aktivitet tillsammans med skolbarnen, då vi gjorde snögubbar tillsammans. Vi målade våra fotsulor vita och tryckte på papper, sen klippte vi och klistrade, så att det till slut blev en snögubbe. Efter det åt vi lunch tillsammans i trygghetsgrupperna, och gick sen ut tillsammans.

 

På onsdagar kommer de som är födda -14 vara med i förskoleklassen på onsdagar på förmiddagen. Denna ”grupp” blir en ”egen” grupp på morgonsamlingen framöver. De som är födda -15 och -16 har sin morgonsamling, sen är vi alla laxar tillsammans övrig tid.

Abborrarna

Vi har fått in en tågbana i gula rummet som körs varm. Barnen släpper tåget från banans kulle och ser hur långt loket kommer. Oj, så roligt!